برگزاری محفل معرفی برنامه های تحصیلی فدراسیون روسیه برای دانشجویان افغانستان

© K. Bezhanبرگزاری محفل معرفی برنامه های تحصیلی فدراسیون روسیه برای دانشجویان افغانستان
برگزاری محفل معرفی برنامه های تحصیلی فدراسیون روسیه برای دانشجویان افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
به تاریخ 28 سنبله 1398 در وزارت تحصیلات عالی افغانستان محفلی برای معرفی برنامه های تحصیلی فدراسیون روسیه برای دانشجویان افغانستانی برگزار شد.

به گزارش اسپوتنیک، به تاریخ 28 سنبله محفلی برای معرفی برنامه های تحصیلی فدراسیون روسیه برای دانشجویان افغانستان با شرکت پوهنمل دکتر نجیب الله خواجه عمری وزیر تحصیلات عالی افغانستان، الکساندر مانتیستکی سفیر فدراسیون روسیه در کابل، ویچسلاو میخایلویچ نیکراسوف مسئول خانه علم و فرهنگ روسیه در کابل، معینان وزارت تحصیلاع عالی، استادان دیپارتمنت روسی دانشگاه کابل و دانشجویان که برای ادامه تحصیل شان به زودی عازم فدراسیون روسیه می شود، برگزار شد.

محفل با آیات کلام الله مجید آغاز و پس از آن سرود ملی دو کشور پخش شد.

در آغاز پوهنمل دکتر نجیب الله خواجه عمری وزیر تحصیلات عالی از تلاش های سفیر روسیه جهت ایجاد پیوندهای علمی فدراسیون روسیه با افغانستان سپاس گزاری کرد وگفت:- "خوشحالم از اینکه یکبار دیگر شاهد یک گام موثر برای قشر جوان کشور خویش به خارج هستیم. روسیه به عنوان یکی از همسایگان نزدیک افغانستان وکشوری که پیشینه پیوندهای علمی واکادمیک با کشور ما دارد و این برای مان بسیار قابل اهمیت است و نام دانشگاه پولتخنیک که با تلفظ روسی است تشکیل شده است و ما خواهان پیوندهای عمیق تر وآزاد تر درعرصه های علمی وایجاد توأمیت ها میان هردو کشوراستیم و محفل امروز ما شاهد این مدعا است".

 وزیر تحصیلات عالی افغانستان افزود:- "کشور دوست روسیه با توجه به امکانات وتوانایی های بزرگ تخنیکی وعلمی می تواند در راه تطبیق برنامه های وزارت تحصیلات عالی وتقویت ارزش ها وهنجارهای اکادمیک در نهادهای آموزش عالی مارا همکاری نموده ومؤثر واقع گردد".

او درباره بورس های روسیه چنین گفت:- "از مجموعه 360 بورس که کشور دوست روسیه برای دانشجویان ما تخصیص داده است، تنها 150 بورس از طریق مجرای وزارت تحصیلات اجرا شده و بقیه بورس ها از طریق ارگانهای دیگر اجرا شده است و ما از سفیر روسیه و دیگر کشورهای خارجی می خواهیم تا همه بورسها را از مجرای وزارت تحصیلات عالی وارد تعامل شده، چون وزارت تحصیلات عالی افغانستان تنها مجرای قانونی برای اعزام دانشجویان به کشورهای خارج است و می توانیم با یک پروسه شفاف دانشجویان نخبه را به کشورهای خارج بفرستیم و کشورهای دوست از این رهگذر دانشجویان افغانستانی را در کشور شان بپذیرند و بدین ترتیب از پراگندگی جلوگیری کرد".

وزیر تحصیلات عالی افغانستان همچنان از نامزدان بورسیه های روسیه خواست، که منحیث سفیران افغانستان با احترام به فرهنگ کشور میزبان و رعایت ارزش های دینی و فرهنگی افغانستان در راستای کسب علم و دانش تلاش نمایند.

او  امیدواری کرد، که این جوانان می توانند با فراگیری مهارت های علمی و مسلکی شان انتظارات مردم شان را برآورده سازند.

سپس سفیر روسیه بر ادامه همکاری های علمی وتحصیلی کشور روسیه با افغانستان خبرداده وگفت، که روسیه در برابر جوانان افغانستان در راستای همکاری های علمی و تحصیلی بی تفاوت نخواهد بود.

الکساندر مانتیستکی در ادامه افزود:- "ما سال گذشته 300 بورسیه برای جوانان افغانستان اعطاکردیم، امسال به 360 آن را افزایش دادیم ودر آینده آماده ایم تا 500 تن از جوانان افغانستان را در دانشگاه های مطرح روسیه بپذیریم."

سفیر روسیه گفت:- "ما آرزومندیم که افغانستان یک کشور مستقل، توسعه یافته و از لحاظ اقتصادی، اجتماعی وعلمی پیشرفته ودارای قلمرو مستحکم باشد".

 اوهمچنان بامخاطب قرار دادن جوانان گفت:- "ما می خواهیم همه شما جوانان افغانستان تحصیلات عالی داشته باشید و از هر طریق ممکن کشورخود را بسازید وبه پای خود بایستید به کشور خود افتخار داشته باشید".

© M. Bezhanبرگزاری محفل معرفی برنامه های تحصیلی فدراسیون روسیه برای دانشجویان افغانستان
برگزاری محفل معرفی برنامه های تحصیلی فدراسیون روسیه برای دانشجویان افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان
برگزاری محفل معرفی برنامه های تحصیلی فدراسیون روسیه برای دانشجویان افغانستان

او همچنان از نوزدهمین جشنواره جوانان که در شهر سوچی روسیه برگزار شده بود یاد و گفت که 75 نفر از افغانستان در این جشنواره شرکت کرده بودند. 

سفیر روسیه همچنان از متخصصان افغانستانی که در زمان اتحاد جماهیر شوروی در آن کشور تحصیل کرده بودند چنین گفت: در زمان اتحاد جماهیر شوروی بیش از 100 هزار متخصص در رشته های انجنیری، پزشکی، اقتصاد و دیگر رشته ها تحصیل کرده بود و این دانش آموختگان در آن زمان و اکنون به کشورشان خدمت می کنند.

در پایان محفل وزیر تحصیلات عالی افغانستان و سفیر روسیه با اهدای تحایف به یکدیگر بر ادامه همکاری های بیشتر تاکید کردند. 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала