فرمانده ایل – ۲۰ قبل از سقوط از آتش‌گرفتن طیاره خبر داده بود

© AFP 2023 / Nikita Shchyukin فرمانده ایل – ۲۰ قبل از سقوط از آتش‌گرفتن طیاره خبر داده بود
فرمانده ایل – ۲۰ قبل از سقوط از آتش‌گرفتن طیاره خبر داده بود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
راکت سیستم دفاع هوایی اس – ۲۰۰ سوریه در نتیجه اقدامات نیروهای هوایی اسرائیل به طیارهٔ نظامی ایل – ۲۰ روسی ساعت ۲۲:۰۳ شب اصابت کرد و فرمانده این طیاره توانست گزارش اصابت راکت و آتش‌گرفتن طیاره را برساند.

به گزارش اسپوتنیک، جنرال ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه امروز (یکشنبه، ۲۳ سپتمبر) در یک نشست خبری گفت که فرمانده طیارهٔ ایل — ۲۰ روسی قبل از سقوط این طیاره، از اصابت راکت، آتش‌گرفتن طیاره و نشست اضطراری به پایگاه گزارش داده بود.

به گفتهٔ سخنگوی وزارت دفاع روسیه، جنگنده‌های اسرائيلی در لحظهٔ شلیک راکت سیستم دفاع هوایی سوریه، در عقب طیارهٔ روسی پنهان شدند.

جنرال کوناشنکوف افزود که پیلوت اف — ۱۶ اسرائیلی که به طیارهٔ ایل — ۲۰ نزدیک می‌شد، می‌دانست که راکت هدف بزرگ‌تر را انتخاب می‌کند.

وی گفت: "ساعت ۲۲:۰۳ راکت سیستم دفاع هوایی سوریه هدف بزرگ‌تر و نزدیک‌تر — طیارهٔ ایل ۲۰ را هدف قرار داد. فرمانده طیاره از وقوع آتش‌سوزی در طیاره و آغاز نشست اضطراری گزارش داده بود".

به گفته وی، طیارهٔ نظامی اکتشافی ایل — ۲۰ روسی پس از ساعت ۲۲:۰۷ از رادارها ناپدید شد.

اسرائيل: باوجود سقوط ایل – ۲۰ به عملیات ما در سوریه ادامه می‌دهیم - اسپوتنیک افغانستان
اسرائيل: باوجود سقوط ایل – ۲۰ به عملیات ما در سوریه ادامه می‌دهیم

جنرال کوناشنکوف خاطر نشان ساخت که ساعت ۲۲:۲۹ افسر نوکریوال فرماندهی نیروهای روسی در سوریه به افسر نیروهای هوایی اسرائيل خبر داد که طیارهٔ روسی ایل — ۲۰ سقوط نموده و از وی خواست تا طیاره‌های اسرائيلی این محل ترک کنند تا برای عملیات نجات مزاحمت ایجاد نشود. با وصفی که افسر اسرائيلی دریافت اطلاع را تایید نمود اما جنگنده‌های اف — ۱۶ این محل را ساعت ۲۲:۴۰ ترک گفتند.

سخنگوی وزارت دفاع روسیه افزود که ۵۰ دقیقه پس از سرنگونی طیارهٔ روسی، ساعت ۲۲:۵۳ نوکریوال مرکز فرماندهی نیروهای هوایی اسرائيل با جناح روسی ارتباط برقرار نمود و گفت: "اطلاع درمورد سقوط ایل — ۲۰ رسیده است. ما ساحه را پاک کردیم، اگر کمک نیاز باشد، ما آمادهٔ کمک می‌باشیم".

به تاریخ ۱۷ سپتمبر حوالی ساعت یازده شب (به وقت مسکو) ارتباط وزارت دفاع روسیه با طیارۀ روسی ایل — ۲۰ که به پایگاه هوایی حمیمیم در حال بازگشت بود، قطع شد. براساس اطلاعات وزارت دفاع روسیه، این طیاره با ۱۵ تن خدمه پرواز در فاصله ۳۵ کیلومتری از سواحل بحیرۀ مدیترانه قرار داشت.

چنانکه در وزارت دفاع روسیه گفته اند، در عین زمان چهار جنگندۀ اف — ۱۶ اسرائیلی، بر ولایت لاذقیه سوریه حملات هوایی انجام می‌دادند، و از کشتی نظامی فرانسوی اوورن (Auvergne) نیز راکت پرتاب می‌شد.

در وزارت دفاع روسیه خاطر نشان ساخته اند که طیارۀ‌های اسرائیلی قصداً در منطقه لاذقیه وضعیت خطرناک ایجاد نمودند، ابزارهای کنترول هوایی اسرائیل از قبل طیارۀ ایل — ۲۰ را دیده بودند، زیرا طیارۀ مذکور در حال فرود آمدن بود.

علاوه بر این، اسرائیل از انجام عملیات هوایی در منطقه لاذقیه به فرماندهی نیروهای روسی در سوریه اطلاع نداده بود. وزارت دفاع روسیه این اقدامات تحریک‌آمیز اسرائیل را یک اقدام خصمانه خوانده است و به خود حق انجام اقدامات بالمثل را داده است.    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала