جایزه صلح ابن سینا به پژوهشگر امریکایی در کابل اهدا شد

© AFP 2023 / Aref Karimi جایزه صلح ابن سینا به پژوهشگر امریکایی در کابل اهدا شد
جایزه صلح ابن سینا به پژوهشگر امریکایی در کابل اهدا شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مایکل بیری، پژوهشگر و دانشمند امریکایی نخستین جایزه جهانی صلح ابن سینا را در کابل دریافت کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز, رنگین دادفر اسپنتا، مشاور پیشین شورایی امنیت، در مراسمی به مناسبت اهدای این جایزه روز دوشنبه در کابل گفت: «مایکل بری با پژوهش‌هایش در باره نگارگری در هرات باستان و حوزه تمدنی ما به ما کمک می‌کند تا با حافظه و خاطره به خواب رفته تمدنی خود تکانه‌ای بدهیم و بدانیم که در این سرزمین چه گنجینه‌های بزرگی از هنر و فرهنگ ناشناخته مانده اند».
این جایزه از سوی انستیتوت مطالعات استراتیژیک افغانستان زیر نام همکاری فرهنگ‌ها برای صلح به پاس کارهای آقای بیری در بخش فرهنگ کشور به او داده شد.

داوود مرادیان، رییس انستیتیوت مطالعات استراتیژیک افغانستان، گفت: «اگر ما می‌خواهیم صلح به این سرزمین بیاید، همه ما باید هرکاری که می توانیم، هر قدمی که می‌توانیم برداریم برای رسیدن به صلح برداریم».
شرکت کننده‌گان این برنامه با آنکه برگزاری چنین برنامه‌ها را اقدامی برای نزدیک ساختن فرهنگ‌ها می‌گویند اما شماری از آنان به همکاری‌های فرهنگی میان کشورها در افغانستان به دیده تردی می ‌نگرند.
رهنورد زریاب، نویسنده و پژوهشگر، گفت: «در این جهان روشنفکران به حاشیه رانده شده اند، فرهنگ تجارتی شده اس.».
مایکل بیری دانشمند امریکاییست که در سال ۱۹۴۸ در نیویارک به دنیا آمده است. او از سال‌های ۱۹۷۰ میلادی به این‎سو مشغول کار در بخش‌های فرهنگی و نیز کمک‌رسانی‌های بشردوستانه و آموزگاری در افغانستان است.
مایکل بیری، دانشمند امریکایی، گفت: «دنیا باخبر باشد که این جا چقدر تمدن با افکار مختلف و فلسفه و هنر اینجا نهفته است که دنیا هم بداند و احترام بگذارد».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала