ترامپ: من به فرهنگ هر کشور احترام می گذارم/ ایران بسیار بد عمل می کند

© AFP 2023 / Ludovic Marinترامپ: من به فرهنگ هر کشور احترام می گذارم/ ایران بسیار بد عمل می کند
ترامپ: من به فرهنگ هر کشور احترام می گذارم/ ایران بسیار بد عمل می کند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس جمهور امریکا در سخنرانی در مجمع سازمان ملل گفت، من به فرهنگ هر کشور احترام می گذارم و از شما می خواهم که به حق امریکا احترام بگذارید.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا با حضور در مجمع عمومی سازمان ملل، به تشریح مسائل اصلی مد نظر دولت زیر کنترلش پرداخت.

ترامپ در سخنانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل با تشریح آنچه دستاورهای اقتصادی دولتش خواند، گفت:- "چهار میلیون شغل جدید از جمله نیم میلیون شغل تولیدی را ایجاد کردیم، بزرگترین معافیت‌های مالیاتی در امریکا را برقرار کردیم. بودجه نظامی خود را به یک رکورد جدید رساندیم. نیروی نظامی ما از هر زمانی دیگر قوی‌تر شده است، امریکا از زمانی که رئیس جمهوری امریکا در کمتر از دو سال پیش شدم، غنی‌تر و امن‌تر شده است".

رئیس جمهوری امریکا در ادامه افزود:- "ایالات متحده همواره به همکاری بیش از سلطه جهانی اهمیت می‌دهد".

ترامپ با اشاره به دیدارش با رهبر کوریای شمالی از توافق سران دو کشور برای خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کوریا سخن گفت. به گفته ترامپ:-‌ "کوریای شمالی راکت ‌های خود را شلیک نمی‌کند، غنی‌سازی نمی‌کند و بخش‌هایی تأسیسات هسته‌ای خود را برچیده است".

 وی با تشکر از رئیس کیم جونگ اون تصریح کرد، که اما تحریم‌ها تا تحقق اهداف برقرار خواهند ماند.

رئیس جمهوری امریکا در بخش دیگری از سخنان خود به خاورمیانه پرداخت؛ وی با اشاره به ایجاد مرکز جدید برای مبارزه با تروریسم در عربستان، به همکاری آن‌ها با امریکا برای ردیابی شبکه‌های تروریستی اشاره کرد.

ترامپ گفت که امارات، عربستان و قطر قول داده‌اند که میلیاردها دالر را به مردم سوریه و یمن کمک کنند.

به گفته وی، کشورهای منطقه هستند که باید آینده خود را انتخاب کنند.

رئیس جمهوری امریکا با توصیف داعش به «قاتلان خونخوار»‌ گفت، که آن‌ها اراضی زیر سلطه آن‌ها را از دست دادند.

ترامپ گفت:‌- "تراژدی سوریه قلب را می‌شکند و هدف ما کاهش تنش است… ما از سازمان ملل می‌خواهیم پروسه صلح تقویت شود. اگر رژیم اسد سلاح کیمیاوی استفاده کند، به آن قطعا واکنش نشان می‌دهیم".

رئیس جمهوری امریکا در ادامه اظهارات ضد ایرانی خود گفت: رهبران ایران به دنبال خونریزی و خشونت هستند. رهبران ایران میلیاردها دالر از ثروت ایران را غارت کرده‌اند تا جیب‌های خود را پر کرده و در منطقه جنگ به راه اندازند. مردم ایران بهای سنگینی به خاطر سیاست‌های خصمانه کشورشان پرداخته‌اند. به همین خاطر بسیاری از کشورهای منطقه از تصمیم من برای خارجه کردن ایران از توافق بسیار بد 2015 پشتیبانی کردند.

وی در ادامه ادعاهای خود گفت:- "توافق هسته‌ای موهبت باد آورده‌ای برای رهبران ایران بود، بودجه نظامی 40 درصد افزایش یافت. ایالات متحده کارزاری را برای فشار اقتصادی بر ایران تدارک دیده تا مانع از منابع ایران برای ادامه سیاست‌های خونبارش شوند".

ترامپ در ادامه لفاظی‌های خود گفت:- "تحریم‌ها از 5 نومبر اجرا می‌شود و پس از آن تحریم‌های دیگری خواهد بود. ما به دنبال صفر کردن صادرات نفت ایران هستیم. ما اجازه نمی‌دهیم که کشورهایی که مرگ بر آمریکا و اسرائیل می‌گویند بتوانند سلاح هسته‌ای داشته باشند. از همه کشورهای می‌خواهیم تا رژیم ایران را منزوی کنند و از مردم ایران حمایت کنند".

رئیس جمهوری امریکا افزود:- "ما از تصمیم «دولت‌ها» برای تعیین پایتخت‌های خود حمایت می‌کنیم و برای همین سفارت خود را به اروشلیم منتقل کردیم".

ترامپ گفت:- "امریکا اجازه نمی‌دهد از اقتصادش سوءاستفاده شود".

رئیس جمهوری امریکا همچنین مدعی شد که ایران «بسیار بد» عمل کرده است.

وی افزود که ایالات متحده هم‌اکنون در خصوص ایران «چیزهای زیادی» از جمله تحریم‌ها را انجام می‌دهد.

ترامپ گفت:- "امریکا اجازه نمی‌دهد از اقتصاد امریکا سوءاستفاده شود".

 وی گفت، که بر 200 میلیارد دالر از کالاهای چینی تعرفه وضع کردیم.

رئیس جمهوری امریکا گفت، ما برای دفاع از شهروندان‌مان از هیچ‌کسی عذرخواهی نمی‌کنیم.

ترامپ در بخش دیگری از سخنانش درباره سازمان ملل گفت:- "سفیر امریکا در این سازمان دستور کاری را برای تغییر سازمان ملل در دست دارد. امریکا تا زمانی که شورای حقوق بشر سازمان ملل اصلاح نشود، به آن باز نمی‌گردد. امریکا دیوان بین‌المللی کیفری را به رسمیت نمی‌شناند. این دادگاه برای خود حوزه صلاحیت جهانی قائل است. ما هرگز حق حاکمیت خود را تسلیم این دیوان و بوروکراسی نمی‌کند".

رئیس جمهوری امریکا در ادامه در خصوص بحث انرژی گفت:- "اوپک و کشورهایی مانند اوپک در حال تیغ‌زدن کشورهای جهان است و من از آن راضی نیستند. ما از کشورهای مجانی حمایت می‌کنیم اما آن‌ها قیمت‌ها را افزایش می‌دهند. این کشورها باید قیمت‌ها را پایین آورده و به شکل فزاینده‌ای هزینه نظامی حمایت از خود را تأمین کنند".

ترامپ افزود:- "در نیمه کره غربی، ما متعهد به حفظ استقلال خود از کشورهای خارجی و سیاست‌های سلطه‌جویانه هستیم".

وی با اشاره به روند مهاجرت به امریکا، از همکاری با کشورهای امریکای لاتین برای مقابله با موج مهاجرتی که به گفته ترامپ امنیت ملی این کشور را به خطر انداخته است خبر داد.

رئیس جمهوری امریکا در ادامه با حمله ضمنی به ونزوئلا گفت:- "همه کشورهای جهان باید در برابر سوسیالیسم و فقر و بدبختی آن برای مردم مقابله کنند… همه کشورها باید ونزوئلا را تحریم کنند".

ترامپ با اشاره به تأمین مالی سازمان ملل گفت، که کشورهای کمی به ما کمک می‌کند، کشورهایی که از کمک‌ها و دالرهای ما بهره‌مند می‌شوند، آیا به منافع ملی ما احترام می‌گذارند؟ تنها کشورهایی که به ما احترام بگذارند از کمک‌های امریکا بهره‌مند خواهند شد… امریکا متعهد به پاسخگوتر کردن سازمان ملل است… سازمان ملل به صورت بالقوه قوی است… ایالات متحده بیش از 25 درصد بودجه صلح‌بانی سازمان ملل را پرداخت نخواهد کرد و کشورهای دیگر باید این بار برعهده بگیرند".

وی با تعریف از سران عربستان و اسرائیل گفت:- "ملک سلمان و لیعهد اصلاحات را انجام می‌دهند و اسرائیل 70‌مین سالگرد تأسیس دموکراسی موفق خود را جشن گرفت".

یادآوری می کنیم، که رئیس جمهوری امریکا پیش از سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل خطاب به خبرنگاران گفته بود، که ایران باید پیش از دیدار با آن‌ها، لحن خود را تغییر دهد. آن‌ها می‌خواهند ملاقات کنند. این رخ خواهد داد. من باور دارم که گزینه دیگری ندارند. ما به دنبال یک رابطه عالی با ایران هستیم، اما هم‌اکنون رخ نخواهد داد.

 

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала