فوربس: سلاح روسیه آن را «به کشور مبدل می سازد که آن را باید مدنظر گرفت»

© Sputnik / Iliya Pitalev /  مراجعه به بانک تصاویر فوربس: سلاح روسیه آن را «به کشور مبدل می سازد که آن را باید مدنظر گرفت»
فوربس: سلاح روسیه آن را «به کشور مبدل می سازد که آن را باید مدنظر گرفت» - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تمرینات نظامی اخیر «وستوک-2018» روسیه به آن حد اقل امکان دستیابی بر یکی از اهداف مطروحه فراهم ساخت: آنها توجه همگانی را به افزایش قدرت نظامی و عظمت طالبی های مسکو جلب نمود. امریکا راجع به این اظهار نگرانی میکند که روسیه کدام سلاح و به کی میفروشد.

جیمس روجرس (James Rodgers) در مقاله منتشره در مجله « Forbes» امریکایی در ادامه می نویسد که حوادث که به تعقیب آن رخ داد، همچنان باعث واکنش امریکا گردیدند: امریکا راجع به این اظهار نگرانی میکند که روسیه کدام سلاح و به کی میفروشد. در عین حال روسیه، طوریکه یوری بوریسوف معاون صدراعظم در روز چهارشنبه،26 سپتمبر، گفت، سلاح نو آن بدان معنی است که روسیه «به کشور مبدل گشته که آن را باید در نظر گرفت».

روسیه، با برگزاری تمرینات وسیع، میخواهد نه تنها توجه خریداران بالقوه را به سلاح خود جلب نماید، بلکه قدرت نظامی خود را نشان دهد.

تمرینات نظامی «وستوک-2018» که در سایبیریای شرقی قبلاً در ماه سپتمبر برگزار شدند، نظر به یک عده علل بسیار جالب ثابت شدند. اگرچه برخی در مورد راست بودن معلومات راجع به تعداد نظامیان — 300 هزار نفر — که در تمرینات شرکت ورزیدند، ابراز شک و تردید نمودند — ظاهراً، کمتر کسی این تمرینات را وسیعترین تمرینات از جمله آنهایی محسوب میکند که مسکو بعد از فروپاشی اتحاد شوروی برگزار نموده است.

تمرینات نظامی «وستوک-2018» از این سبب شایان توجه اند که در آنها نظامیان چین نیز شر کت ورزیدند. تعداد آنها به سه هزار نفر — بسیار کمتر به مقایسه تعداد نظامیان روسیه — میرسید. روسیه نشان داد که برای همکاری هرچه بیشتر نزدیک با چین آماده می باشد.

© Sputnik / Evgeny Yepanchintsev /  مراجعه به بانک تصاویر فوربس: سلاح روسیه آن را «به کشور مبدل می سازد که آن را باید مدنظر گرفت»
فوربس: سلاح روسیه آن را «به کشور مبدل می سازد که آن را باید مدنظر گرفت» - اسپوتنیک افغانستان
فوربس: سلاح روسیه آن را «به کشور مبدل می سازد که آن را باید مدنظر گرفت»

خریداری طیارات و راکت های «زمین به هوا» ساخت روسیه توسط چین به تبارز یکی از ظواهر  این همکاری مبدل گشت. اگر تمرینات «وستوک-2018» برای آن در نظر گرفته شده بودند، تا — در جمله سایر مسایل — جهان قدرت نظامی روسیه را مشاهده کند، پس معاملات امضاشده روسیه راجع به فروش سلاح عکس العمل از جانب واشنگتن را که شکل تحریمات نو اختیار نموده، تحریک نمود.

طوریکه نشریه «فاینینشل تایمز» خبر داد، معامله راجع به فروش سلاح به چین امریکا را به وضع نمودن تحریمات علیه دیپارتمنت آمادگی نیروها و تامینات حوزه مرکزی چین مجبور ساخت. واشنگتن اعلام داشت که چین آن تحریمات را نقض کرده که علیه روسیه به ارتباط مداخله آن در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 وضع گردید بودند. روسیه در پاسخ به این به واشنگتن هشدار داد که او «با آتش بازی میکند».

چنین واکنش روسیه این واقعیت را نشان میدهد که مسکو جهت تحکیم هرچه بیشتر روابط با آن همسایگان خود تلاش می ورزد که با آنها مناسبات آن در حال حاضر نسبتاً گرم اند. چون امریکا و اتحادیه اروپایی بر ضد روسیه به ارتباط سلسله کامل اقدامات آن — بشمول پیوستن کریمیا و عملیات در سوریه — وضع کرده، چرخش بسوی شرق وریانت نسبتاً جالب معلوم میشود.

روسیه در عرصه نظامی میتواند از چین نه تنها توسط سلاح و تخنیک نظامی حمایت نماید. از نظر روسیه عملیات اخیر در کریمیا و سوریه که اکثریت کشورهای غربی شدیداً انتقاد نمودند، بسیار موفق بودند. اردوی چین چنین تجربه محاربوی ندارد و میتواند نفع زیادی از اتحاد با اردوی آبدیده روسیه در نبردها بدست آورد.

© Sputnik / Mikhael Klimentyev /  مراجعه به بانک تصاویر فوربس: سلاح روسیه آن را «به کشور مبدل می سازد که آن را باید مدنظر گرفت»
فوربس: سلاح روسیه آن را «به کشور مبدل می سازد که آن را باید مدنظر گرفت» - اسپوتنیک افغانستان
فوربس: سلاح روسیه آن را «به کشور مبدل می سازد که آن را باید مدنظر گرفت»

برعلاوه این، خشم واشنگتن از نقض رژیم تحریمات، مانع عقد معاملات نو از طرف روسیه نمی گردد. باوجود تمام هشدارهای امریکا، مسکو همچنان مجتمع های راکتی دافع هوای S-300 را به سوریه فروخت. جان بولتون مشاور در باره مسایل امنیت ملی امریکا هشدار داد که این اقدام «اشتباه جدی است».

© Sputnik / Alexey Vitvitsky /  مراجعه به بانک تصاویر جان بولتون مشاور در باره مسایل امنیت ملی امریکا
جان بولتون مشاور در باره مسایل امنیت ملی امریکا  - اسپوتنیک افغانستان
جان بولتون مشاور در باره مسایل امنیت ملی امریکا

باوجود این، روسیه این اقدام را اتخاذ کرد. این فیصله بعد از سقوط طیاره اکتشافی روسیه که به قصور اسرائیل توسط نیروی دافع هوای سوریه هدف قرار گرفت، اتخاذ گردید. در نتیجه 15 نظامی روسیه کشته شدند. روسیه اسرائیل را متهم ساخت و اعلام داشت که پیلوتان اسرائیلی خود را پشت طیاره روسیه که عملیات اکتشافی در سوریه انجام میداد، پنهان کرده بودند.

© Sputnik / Russian Defence Ministry  /  مراجعه به بانک تصاویر فوربس: سلاح روسیه آن را «به کشور مبدل می سازد که آن را باید مدنظر گرفت»
فوربس: سلاح روسیه آن را «به کشور مبدل می سازد که آن را باید مدنظر گرفت» - اسپوتنیک افغانستان
فوربس: سلاح روسیه آن را «به کشور مبدل می سازد که آن را باید مدنظر گرفت»

طوریکه آژانس اطلاعاتی تاس خبر میدهد، روسیه بر صنایع دفاعی خود افتخار میکند که در سال گذشته برای کشور 15 میلیارد دالر مفاد به بار آورده است.

باوجود اینکه مناسبات بین روسیه و غرب به پائین ترین نقطه بعد از زمان جنگ سرد رسیده، گمان نمیرود که تبادله اتهامات و انتقادات اخیر به رویارویی نظامی منجر شود. آنها قبل از همه به تشدید رویارویی دیپلوماتیک و اقتصادی تمام خواهند شد. فعلاً چنین احتمال حفظ گردیده و احیای روابط نورمال کاری دورنمای دور باقی خواهد ماند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала