هلیکوپتری که نیروهای سیا را پس از 11 سپتمبر به افغانستان آورده بود، به موزیم سپرده شد

© Photo / US Army / Staff Sgt. Todd Pouliotهلیکوپتری که نیروهای سیا را پس از 11 سپتمبر به افغانستان آورده بود، به موزیم سپرده شد
هلیکوپتری که نیروهای سیا را پس از 11 سپتمبر به افغانستان آورده بود، به موزیم سپرده شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) هلیکوپتری را، که نیروهای این سازمان را پس از یازدهم سپتمبر به افغانستان انتقال داده بود، به موزیم سپرد.

Вертолет Ми-17В-5 во время показательных выступлений на космическом салоне МАКС 2015 в подмосковном Жуковском - اسپوتنیک افغانستان
امریکا در افغانستان هلیکوپترهای خود را به جای هلیکوپترهای می-17 روسی جایگزین می کند
به گزارش اسپوتنیک به نقل از the drive، سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) هلیکوپتری را، که نیروهای این سازمان را پس از یازدهم سپتمبر به افغانستان انتقال داده بود، به موزیم سپرد.

یو اس تودی نخستین روزنامه بود، که گزارش رسیدن نیروهای سیا به تاریخ 26 سپتمبر به افغانستان را داد.

در 26 سپتامبر سال 2001 گروهی از ماموران سیا که گروه «فک شکن» نامگذاری ‌شده بودند با یک هلیکوپتر «می-17» روسی، وارد دره پنجشیر در شمال کابل شدند.

هفت مأمور این سازمان با سه خدمه پرواز برای هماهنگی در روند مبازره با گروه طالبان به دره پنجشیر رفتند تا با رهبران ائتلاف شمال از نزدیک در تماس باشند. این مأموریت 15 روز پس از حمله خونین به برج‌های تجارتی امریکا انجام شد.

این هلیکوپتر در سال 1991 ساخته شده و در سال 2001 نخستین گروه از نیروهای سازمان استخبارات امریکا را به دره پنجشیر در شمال افغانستان منتقل کرده است.

یو‌اس‌تودی نوشته است، که این هلیکوپتر نزدیک به 300 مأموریت در افغانستان داشته و آخرین پرواز آن در سال 2012 انجام شده است.

بر اساس نوشته گری شرون، رهبر نخستین تیم سیا در افغانستان پس از 11 سپتمبر، تیم او در آغاز ورود به پنجشیر، 2.5 میلیون دالر با خود داشت، که 350 هزار آن را برای تهیه تجهیزات گروه خود نگهداشت و بقیه آن برای رهبران مجاهدین افغانستان در نظر گرفته شده بود.

او نوشته که بسته‌های دالر با همین چرخ‌بال به پنجشیر منتقل و پس از آن به شماری از رهبران مجاهدین افغانستان داده شد.

 

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала