از وعده‌های ناتکمیل غنی به مردم کندز تا تعهدات او به مردم غزنی

© Photo / ARG / ARGاز وعده‌های ناتکمیل غنی به مردم کندز تا تعهدات او به مردم غزنی
از وعده‌های ناتکمیل غنی به مردم کندز تا تعهدات او به مردم غزنی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
غزنی، سومین شهری است که در حکومت وحدت ملی بخش‌هایی از آن بدست طالبان سقوط کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، درست یک سال پس از روی کار آمدن این حکومت، برای نخستین بار پس از سقوط طالبان شهر کندز بدست این گروه سقوط کرد.
رئیس‌جمهور غنی، اندکی پس از پس‌گیری شهر به این ولایت رفت و وعده‌های بلند و بالای برای باشنده‌گان این ولایت سپرد؛ پاک‌سازی کامل شهر و ولسوالی‌ها کندز از وجود هراس افگنان، ایجاد سه ولسوالی تازه و پایان دادن به فعالیت‌های افراد مسلح غیرمسؤول و به میان آوردن حکومتداری نمونه وعده‌های درشت رئیس‌جمهور برای شهروندانی بودند که از عمق یک فاجعه بیرون آمده بودند.

رئیس جمهور غنی: دشمنان در صدد مذهبی نشان دادن جنگ افغانستان هستند - اسپوتنیک افغانستان
رئیس جمهور غنی: دشمنان در صدد مذهبی نشان دادن جنگ افغانستان هستند

رئیس‌جمهور غنی، هنگام دیدار با مقام‌ها و باشنده‌گان این ولایت در آن زمان گفته بود: "افراد مسلح غیرمسؤول اخطار آخرم است یا بیاید در چارچوب دولت از مردم دفاع کنید یا در برابر تان قوه استعمال خواهد شد".
اما، با گذشت بیش از دو سال، هنوز هم بسیاری از وعده‌های سپرده شدۀ رئیس‌جمهورعملی نشده اند؛ ولسوالی‌های تازه ایجاد شدۀ کلباد، آقتاش و گل تپه تاکنون فعال نشده اند و در ادارۀ طالبان استند، افراد مسلح غیرمسؤول در کندز هنوز هم فعالیت‌های گسترده دارند و افزون بر ولسوالی‌ها بخش‌هایی از شهر کندز نیز هنوز گواه حضور و فعالیت‌های مخالفان مسلح استند.
شماری از اعضای شورای ولایتی و باشنده‌گان کندز، از آن‌چه که فریب دادن مردم توسط رئیس‌جمهور می‌دانند، انتقاد می‌کنند.
امرالدین ولی، عضو شورای ولایتی کندز گفت: "افراد مسلح غیرمسؤول و ناامنی‌ها هنوز دامن کندز را رها نکرده اند".
احمد فواد، فعال مدنی کندز نیز بیان داشت: "رئیس‌جمهور تا کنون به وعده هایش وفا نکرده است".
رئیس‌جمهور در سفر اخیرش به ولایت غزنی — که دومین سفر او پس از سقوط بخش‌هایی شهر غزنی بدست طالبان بود — همانند وعده‌هایی که به مردم کندز داده بود، به باشنده‌گان ولایت غزنی نیز وعده‌هایی زیادی سپرده است.
مبدل شدن غزنی به ولایت درجه یک و فراهم ساختن تمامی امکانات درجه یک برای غزنی، ایجاد سه حوزۀ امنیتی تازه، معرفی یک زن همچون معاون والی غزنی، اختصاص یافتن صد میلیون افغانی برای ساخت یک تالار بزرگ در غزنی و درنظر گرفتن بودجه برای بندهای آب غزنی در سال آینده، از مهم‌ترین وعده‌های او به مردم غزنی استند.
در این میان، شماری از آگاهان سیاسی می‌‎گویند رئیس‌جمهور نباید وعده‌هایی را به مردم بدهد که نمی تواند عملی سازد.
داور نادی، در این باره می‌گوید: "نباید وعده‌هایی بدهد که غیرعملی باشد و اگر غیرعملی باشد هم فاصله میان مردم و حکومت زیاد می‌شود و بی اعتمادی مردم نیز به دولت بیش تر می‌شود".
اکنون باید دید که آیا تعهدات داده شدۀ رئیس‌جمهور به مردم غزنی عملی خواهند شد یا همانند کندز روی کاغذ خواهند ماند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала