خواست افغانستان از امریکا، آوردن فشار بر پاکستان

© Photo / Dr.M.F / Dr.M.Fخواست افغانستان از امریکا، آوردن فشار بر پاکستان
خواست افغانستان از امریکا، آوردن فشار بر پاکستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بر بنیاد گزارش‌ها، مقام‌های امریکایی گفته اند تازمانی‌که هند و پاکستان در تلاش گسترش نفوذ در افغانستان باشند، صلح در افغانستان نخواهد آمد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، حکومت افغانستان از امریکا می‌خواهد که برای وادارساختن پاکستان به کمک در روند صلح بر این کشور فشار بیاورد.
ریاست اجراییه همزمان با دیدار وزیران خارجه امریکا و پاکستان می‌گوید که بدون جدیت و فشارهای واشنگتن بر اسلام آباد پاکستان افغانستان را در روند صلح کمک نمی‌کند.

پاکستان - اسپوتنیک افغانستان
وعده علمای پاکستان برای میانجگیری میان حکومت افغانستان و گروه طالبان

امید میثم، معاون سخنگوی رئیس اجراییه، گفت: "بررسی نقش اندونیزیا در پروسه صلح افغانستان و استفاده از تجارب این کشور در امر مبارزه با گروه های هراس افگن از بحث های مهم هیئت افغانستان در این سفر است".
در همین حال وزیران خارجه ایالات متحده امریکا و پاکستان درباره روابط دوجانبه و اوضاع افغانستان در واشنگتن گفت‌وگو کردند.
منابع دیلپوماتیک به رسانه‌های پاکستانی گفته اند که مقام‌های امریکایی گفته اند تازمانی‌که هند و پاکستان در تلاش گسترش نفوذ در افغانستان باشند، صلح در افغانستان نخواهد آمد.
محمد اکرم خپلواک، دبیر شورای عالی صلح، گفت: "دعوت علمای پاکستان از علمای افغانستان برای نخستین بار بود، که این کار در روند تقویت صلح یک گام مهم بود".
محمد کریم خلیلی، رئیس شورای عالی صلح، گفت: "امروز مردم ما به صلح نیاز شدید دارند و به ختم جنگ ضرورت، ما امیدوار هستیم که بتوانیم از تجربیات استفاده کرده و به صورت علمی به حل منازعه دست یابیم".
در حالی که حکومت افغانستان از واشنگتن می‌خواهد که برای وادار ساختن اسلام آباد به همکاری در روند صلح افغانستان به این کشور فشار بیاورد، اما مقام‌های پیشین طالبان این فشارها را بر پاکستان اثرگذار نمی‌دانند.
سید اکبر آغا، فرمانده پیشین طالبان، گفت: "من فکر نمی‌کنم که این فشارها کارساز باشند، زیرا به نظر من آمدن امریکا تنها به ضرر افغانستان نیست، بل که به ضرر تمام کشورهای آسیایی است و تلاش‌های همه این است که خارجیان از افغانستان بیرون شوند".
از سوی دیگر مولانا سمیع الحق، یکی ازعالمان دینی پاکستان که به نام "پدر معنوی طالبان" نیز شناخته می‌شود در دیدار با هیئت شورای علمای افغانستان تعهد سپرده است که برای ناگذیر ساختن طالبان برای گفت‌وگوهای صلح تلاش خواهد کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала