ام‌اس‌اف: به کندز باز می‌گردیم / تحقیق مستقلانه در مورد حمله صورت نگرفت

© AP Photo / Médecins Sans Frontièresام‌اس‌اف: به کندز باز می‌گردیم / تحقیق مستقلانه در مورد حمله صورت نگرفت
ام‌اس‌اف: به کندز باز می‌گردیم / تحقیق مستقلانه در مورد حمله صورت نگرفت - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شفاخانۀ «داکتران بدون مرز» در کندز چه زمانی افتتاح می‌شود؟ چه تغییراتی در شیوۀ کار این نهاد خواهد آمد و آیا خدمات کامل صحی برای مردم کندز و دیگر ولایات شمالی همجوار، ارایه خواهد شد؟

در سومین ساگرد حمله به شفاخانۀ «داکتران بدون مرز» یا «ام‌اس‌اف»، دی‌جون بیسلینک، نمایندۀ کشوری این موسسه در افغانستان در یک گفتگوی ویژه با خبرگزاری اسپوتنیک در مورد ساخت شفاخانۀ نو این سازمان در ولایت شمالی کندز، تحقیقات در مورد حملۀ هوایی به شفاخانۀ قبلی، تعهدات امنیتی و مواردی دیگر معلومات داده است:

کار ساخت شفاخانۀ نو به کجا رسیده است؟

قرارداد این پروژه به تازگی با وزارت صحت عامه امضا شده و کارهای ابتدایی آغاز شده است اما در مرحلۀ بسیار ابتدایی یک مجموعۀ بسیار بزرگ استیم. ما انتظار داریم که فعالیت‌های صحیح را در نیمۀ دوم سال آینده آغاز کنیم اما هنوز برای اینکه بگوییم خدمات درمانی رسیدگی به زخمیان، چه زمانی فعال می‌شود بسیار زود است.

 چقدر هزینه صرف ساخت این شفاخانه خواهد شد؟

ساخت یک شفاخانه از نو یک کار بسیار بزرگ و پرهزینه است، به ویژه در یک ساحۀ مورد منازعه مثل کندز. شفافیت برای ما بسیار مهم است. با توجه به پاسخگویی کامل ما به تمویل کنندگان، محاسبات ما سالانه مشخص می‌شود، اما در این مرحله بسیار سخت است که در مورد هزینۀ نهایی این پروژۀ مشخص معلومات بدهیم. ما در جریان پروژه، اطلاعات بیشتری را شریک خواهیم ساخت.

آیا شفاخانه در همان مکان قبلی اعمار میشود؟

نخیر. شفاخانۀ نو در مرکز کندز موقعیت خواهد داشت اما در جایی متفاوت از مکان شفاخانۀ تخریب شدۀ قبلی.

سه سالگی یک فاجعه؛ مردم کندز در فقدان شفاخانۀ مجهز - اسپوتنیک افغانستان
سه سالگی یک فاجعه؛ مردم کندز در فقدان شفاخانۀ مجهز

 با توجه به امنیت کندز چه تدابیر امنیتی برای شفاخانه در نظر گرفته شده است؟

از زمان حمله به شفاخانۀ داکتران بدون مرز، ما با مقامات افغانستان و امریکا در تمام سطوح برای یک دورۀ یک و نیم ساله دیدار و بحث کردیم. ما بیشتر از صد دیدار در کندز، کابل و امریکا داشتیم. داکتران بدون مرز [اخذ] تعهدات جداگانه از تمام طرف‌های منازعه را به پایان رسانیده که به ما اجازه می‌دهد به تدریج پیش برویم و دوباره به ارایۀ خدمات صحی در کندز آغاز کنیم. ما تعهدات صریح در اختیار داریم که کارمندان، مریضان و شفاخانه‌های داکتران بدون مرز مورد حمله قرار نخواهد گرفت و «ام‌اس‌اف» می‌تواند به هر کسی که نیاز به خدمات صحی داشته باشد رسیدگی کند، بدون توجه به قومیت، وابستگی‌های سیاسی و یا نسبت داشتن به هر یک از طرف‌های منازعه. ما می‌دانیم که در جریان کار در یک منازعۀ برحال، ضمانت کامل وجود ندارد، اما باور داریم که مذاکرات و تعهداتی که به دست آورده ایم، به ما اجازه می‌دهد که پیش برویم و در کندز دوباره فعالیت کنیم، در حین مدیریت خطراتی که در جریان ارایۀ خدمات صحیح با آن روبرو خواهیم شد.

شفاخانه نو در مقایسه با شفاخانۀ قبلی از لحاظ ظرفیت پذیرش مریضان و امکانات و وسایل چگونه مقایسه می‌شود؟

شفاخانۀ نو مجهز خواهد بود، اما به اندازۀ شفاخانۀ قبلی بزرگ نخواهد بود. اولویت ما این است که بتوانیم خدمات باکیفیت صحی ارایه کنیم و از مصونیت مریضان، کارمندان و نگهبانان خود اطمیان داشته باشیم. این بدان معناست که ما نسبت به گذشته کارمندان کمتری را استخدام می‌کنیم و شاخص‌های مدیریتی ما جدی‌تر و متمرکز به موارد امن‌تر خواهد بود. یک ساختار کوچک‌تر در جایی که یک منازعۀ جاری در آن وجود دارد، آسان‌تر قابل مدیریت خواهد بود، به ویژه وقتی امنیت در این شهر در حال وخامت شدید است.

چه مریضانی در این شفاخانۀ نو پذیرفته خواهند شد؟

خدمات تروما بیشتر متمرکز به مریضانی است که از عواقب شدید زخمی شدن رنج ببرند. هنوز شاخص‌های اداری تعیین نشده است اما ما تلاش می‌کنیم که بیشتر روی مواردی که حیات افراد به توجه عاجل نیاز داشته باشد، تمرکز کنیم.

 

© AP Photo / Doctors Without Bordersتصویری از کارمندان زخمی‌شدۀ «داکتران بدون مرز» پس از حملۀ هوایی به شفاخانۀ کندز
تصویری از کارمندان زخمی‌شدۀ «داکتران بدون مرز» پس از حملۀ هوایی به شفاخانۀ کندز - اسپوتنیک افغانستان
تصویری از کارمندان زخمی‌شدۀ «داکتران بدون مرز» پس از حملۀ هوایی به شفاخانۀ کندز

آیا داکتران بدون مرز جواب قناعت بخشی در مورد تحقیقات این رویداد دریافت کرده است؟

 متأسفانه به خواست ما برای یک تحقیق مستقل توجه نشده است و این برای ما بهترین راه برای آشکار شدن زنجیرۀ رویدادهایی بود که به این حملۀ وحشتناک منجر شد. سه سال بعد از تخریب شدن شفاخانۀ داکتران بدون مرز در کندز، نیاز برای ارایۀ خدمات عاجل و نجات‌دهندۀ حیات بسیار بالا است و همزمان میزان دسترسی به خدمات صحیح رایگان و باکیفیت بسیار پایین. برای داکتران بدون مرز، بمباردمان کندز همیشه دردآور خواهد بود اما ما، بر سر آوردن دوبارۀ خدمات صحی مورد نیاز به این ساحل جنگی تمرکز می‌کنیم.

 به بازماندگان قربانیان این رویداد از جمله کارمندان شما و همچنان زخمیان رویداد چه کمکی صورت گرفته است؟

داکتران بدون مرز به عنوان یک نهاد، قربانی این حمله بود. اما به عنوان یک کارفرمای مسوول، ما تلاش کردیم که خشم و سرخوردگی موجود در میان قربانیان و خانواده‌های شان را به بهترین نحو ممکن مدیریت کنیم. به عنوان یک نهاد کارفرما، داکتران بدون مرز با ارایۀ بستۀ مشخص در چنین وضعیت مورد پیشتیبانی قرار داده و به عنوان یک نهاد تسهیل کننده، ام‌اس‌اف، قربانیان را در تماس با دیگر نهادهای مجری حمایت کرده است.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала