جاپان، مرکز امنیتی میدان هوایی کابل را می‌سازد

© Photo / Carl Montgomeryجاپان، مرکز امنیتی میدان هوایی کابل را می‌سازد
جاپان، مرکز امنیتی میدان هوایی کابل را می‌سازد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
قرارداد ساخت تعمیر مرکز واحد امنیتی میدان هوایی بین المللی حامد کرزی به امضا رسید.

ارزش مجموعی این پروژه  در بخش ساختمانی و مشورتی، 40 میلیون دالر بوده که توسط دولت جاپان از طریق نهاد جایکا تمویل می‌گردد.

جایروس، کمپنی مشورتی این پروژه بوده که مسوولیت دیزاین و نظارت از پروژه را دارد. مراحل تدارکاتی ساختن این پروژه به زودی آغاز می‌گردد.
این مرکز برای ایجاد سهولت های لازم و مدرن در قسمت بازرسی های امنیتی بخش مسافرین و کارگو مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
محمود شاه حبیبی رئیس اداره هوانوردی ملکی هنگام امضای این قرارداد، اعمار مرکز واحد امنیتی برای میدان هوایی بین المللی حامد کرزی را یک گام مثبت و مفید در خصوص ایجاد سهولت های نوین برای مسافرین و تاجرین کشور یاد کرد.

قاسم رحیمی سخنگوی ادارۀ هوانوردی ملکی ابراز امیدواری کرد که ایجاد این مرکز به افغانستان کمک خواهد کرد تا از قاچاق مواد مخدر، انسان و آثار باستانی جلوگیری به عمل بیاید.

«این مرکز از ماهیت‌اش پیدا است که یک سکیروتی سنتر است طبیعتاً تمام مواردی که خلاف قانون باشد و مخالف مقررات این مرکز از هر جانبی و یا هر کسی که صورت بیگیرد طبیعتاً مورد بازپرس قرار می‌گیرد و ماموریت اصلی این مرکز مسایل امنیتی است».

تاکنون دولت جاپان کمک های معادل بیش از 100 میلیون دالر امریکایی را به میدان هوایی بین المللی حامد کرزی بشمول اعمار ترمینال جدید بین المللی و نصب مولد های شمسی فراهم کرده است.
پیش از این 15 جدی سال 1392 خورشیدی قراداد پروژه تقویت امنیت در میدان هوایی بین المللی حامد کرزی توسط ضرار احمد عثمانی وزير امور خارجه اسبق جمهوری اسلامی افغانستان وهيروشی تاكاشی سفير جاپان مقيم افغانستان به امضا رسيد.
این پروژه که حدوداً 43 میلیون دالر امریکایی ارزش داشت، به منظور گسترش تاسیسات میدان هوایی بین المللی بشمول توسعه ترمینل و تهیه تجهیزات چون اکسری، آلات کشف فلزات و بس‌های انتقال مسافرین، تسهیل بازرسی‌های امنیتی و کاهش ازدحام در میدان هوایی روی دست گرفته شده بود.
قابل ذکر است که از سال2001 میلادی بدینسو، دولت جاپان حدود پنج میلیارد دالر امریکایی را به افغانستان مساعدت کرده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала