اظهارات رئیس بانک مرکزی ایران در مورد قاچاق دالر از افغانستان به ایران

© Sputnik / Pouya Mamaghani اظهارات رئیس بانک مرکزی ایران در مورد قاچاق دالر از افغانستان به ایران
اظهارات رئیس بانک مرکزی ایران در مورد قاچاق دالر از افغانستان به ایران - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس بانک مرکزی ایران ضمن اشاره به حجم عظیم تبادلات تجارتی میان افغانستان و ایران اظهار داشت که ورود ارز از این کشور به ایران قاچاق نیست.

عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی ایران در مصاحبه ای اختصاصی با آژانس خبری اسپوتنیک گفت که حکومت افغانستان باید خودش تشخیص بدهد که این قاچاق است یا نه، اما به تصور من پولی که از افغانستان وارد ایران میشود بیشتر در مقابل کالاهایی است که دارد به این کشور صادر میشود.

عبدالناصر همتی در جواب سوالی که آیا احتمال قاچاق ارز از افغانستان به ایران بعید است، گفت: «قاچاق ارز را نمیدانم. خود دولت افغانستان باید تشخیص بدهد که این قاچاق است یا نه. ولی بالاخره حجم عظیمی از کالاها دارد بین دو کشور مبادله میشود. بنابراین در حال حاضر مبادلات تجارتی بین ایران و افغانستان خیلی گسترده است. در سال چند میلیارد دالر دارد مبادله کالایی انجام میشود. بنابراین کسانی که در آنجا صادرات میکنند طبیعی است که دلارهایشان را برگردانند. نمیتوان گفت قاچاق.»

قابل یادآوری است، پیش از این رسانه های امریکا گزارش داده بودند که بازگشت تحریم‌های امریکا علیه ایران پس از خروج این کشور برجام و سقوط ارزش واحد پول ایران خوبی برای صرافان در افغانستان جهت قاچاق ارز به ایران فراهم کرده است.

براساس گزارش‌ها حدود سه میلیون‌ دلار از ولایت‌های مرزی به ایران قاچاق می‌شود. صرافان افغان با انتقال دلار به ایران از یک طرف سود قابل ملاحظه‌ای به دست ‌می‌آورند و از سوی دیگر تا حدی مشکل کمبود ارز خارجی در بازار ایران را مرفوع میکنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала