محقق: لشکرکشی به مناطق مرکزی در راستای تحقیر مردم صورت گرفت

© Photo / ریاست اجراییه / ریاست اجراییهمحقق: لشکرکشی به مناطق مرکزی در راستای تحقیر مردم صورت گرفت
محقق: لشکرکشی به مناطق مرکزی در راستای تحقیر مردم صورت گرفت - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
معاون ریاست اجرایی دولت افغانستان حمله نیروهای ویژه ارتش به فرمانده پولیس محلی در مناطق مرکزی افغانستان را لشکر کشی ارگ ریاست جمهوری این کشور برای تحقیر مردم این مناطق دانست.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، منابع خبری اعلام کردند که نیروهای ویژه ارتش به دستور ارگ ریاست جمهوری افغانستان به مناطق مرکزی این کشور یورش بردند تا یک فرمانده پولیس محلی را بازداشت کنند.
علی‌پور، فرمانده نیروهای پولیس محلی و خیزش مردمی در چند سال گذشته امنیت مناطق شیعه نشین در میدان وردک و غور را تامین کرده است که از نفوذ بالای مردمی در بین اقوام هزاره این کشور برخوردار است.
یورش ناگهانی و بدون دلیل نیروهای ویژه ارتش به یک فرمانده پولیس محلی را برخی‌ها اقدامی غیرقانونی و قومیتی-انتخاباتی از سوی اشرف غنی در راستای حمایت از اقوام کوچی عنوان کردند.
محمد محقق، معاون ریاست اجرایی دولت افغانستان در واکنش به این موضوع با صدور بیانیه اعلام کرد که اقدام غیر موجه دولت مردم هزاره جات را متاثر کرده و شکاف‌های قومیتی بین دولت و مردم این کشور را افزایش داده است.

© Sputnik / J.a.kТоржественная церемония по случаю окончания университета в Кабуле
Торжественная церемония по случаю окончания университета в Кабуле - اسپوتنیک افغانستان
Торжественная церемония по случаю окончания университета в Кабуле

معاون ریاست اجرایی اظهارداشت: در طول 18 سال گذشته مناطق هزاه نشین همواره حامی روند ملت سازی بوده و گروه‌های مسلح و مخالف دولت در این مناطق نفوذی نداشته است.
وی افزود: بنابر این عملیات شبانه نیروهای ویژه ارتش در این مناطق هیچ توجیهی ندارد و تنها یک لشکرکشی قومیتی در راستای تحقیر و توهین مردم مناطق مرکزی افغانستان توسط دولت این کشور است.
محقق تصریح کرد که اگر داشتن سلاح برای فرمانده علی پور جرم پنداشته شود، امروز تمام مردم افغانستان به دلیل ناتوانی دولت برای دفاع از نوامیس‌شان در برابر داعش و سایر گروه‌ها مسلح شدند.
معاون ریاست اجرایی افغانستان خاطرنشان کرد که نیروهای مردمی در کنار نیروهای امنیتی برای دفاع از کشورشان قربانی می‌دهند که حمله نیروهای ویژه ارتش به آنها سوالات بسیاری را در اذهان عمومی ایجاد کرده است.
محمد محقق در پایان بیانیه خود از دولت افغانستان خواسته است تا کسانی که به مناطق مرکزی حمله کردند و باعث کشته 11 غیرنظامی شدند را به نهادهای عدلی و قضایی بسپارد در غیر این صورت مشکلات افزایش و موجب تضعیف وحدت ملی در این کشور خواهد شد.
با این حال واکنش‌ها به عملیات شبانه نیروهای ویژه ارتش برای بازداشت فرمانده پولیس محلی در مناطق مرکزی افغانستان واکنش اعضای رهبری حزب جمیعت اسلامی را نیز برانگیخته است.
عطامحمد نور، رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی و از عضو رهبری ائتلاف بزرگ ملی افغانستان، نیز با صدور بیانیه این اقدام دولت افغانستان را محکوم کرده است.

© Sputnikپیام عطا محمد نور به نیروهای مسلح افغانستان
پیام عطا محمد نور به نیروهای مسلح افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
پیام عطا محمد نور به نیروهای مسلح افغانستان

در بیانیه رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی آمده است که با تاسف از شهادت ‌و جراحت حدود بیست تن از هموطنان عزیزم در شهرستان «لعل و سرجنگل» در پی حمله سازمان دهی شده نیروهای ویژه به فرمانده پولیس محلی، آگاهی یافتم که مایه تاثر عمیق من و مردم ما شد.
وی افزود: دولتی که ظرفیت مبارزه با مخالفان مسلح را ندارد چرا برای سرکوب فرماندهان محلی پولیس اقدام کرده و جان و امنیت مردم را از آنها می‌گیرد.
عطامحمد نور ادامه داد: اما از سوی دیگر، در ولایت‌های بغلان و ‌بلخ از مجرمان مسلح که آرامش مردم ما را برهم می‌زنند و از هیچ فجایعی خودداری نمی کنند، حمایت بی دریغ صورت می‌گیرد.
این در حالی است که در شماری از ولایت‌ها در شمال افغانستان بارها مردم از گسترش فعالیت جنگجویان حزب اسلامی وابسته به حکمتیار شکایت کردند اما دولت افغانستان از اقدام علیه آنها خودداری می‌کند.
رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی هشدار داد که توسل به این روش‌ها باعث افزایش فاصله بین مردم و دولت افغانستان شده و بسترهای حکومتداری را فرو می‌پاشد.
والی سابق بلخ ضمن ابراز همدردی با مردم مناطق مرکزی این کشور برای دفاع از حقوق مردم مظلوم افغانستان اعلام آمادگی کرده است.
پیش از این فرمانده پولیس محلی موسوم نظام الدین قیصاری از سوی نیروهای ویژه ارتش پس از ضرب و شتم بازداشت شد که اعتراضات مردمی در شمال افغانستان را در پی داشت.
ارگ ریاست جمهوری افغانستان متهم به سوء استفاده از قدرت در راستای سرکوب سایر اقوام غیر پشتون در این کشور است.
دولت افغانستان درباره اقدام قاطعانه علیه فرماندهان محلی در حالی تاکید دارد که از برخورد با فرماندهان مسلح غیر مسئول حزب اسلامی در تخار خودداری می‌کند.
این در حالی است که در یک سال اخیر بارها گزارش‌های متعددی از قانون شکنی فرماندهان حزب اسلامی و کشتار غیرنظامیان افغان در ولایت تخار منتشر شده است.
جریان اپوزیسیون دولت افغانستان اشرف غنی را به برخورد دوگانه و اعمال تبعیض قومیتی در برخورد با فرماندهان محلی و بزرگان قومی در این کشور متهم می‌کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала