جنگ جهانی سوم؟ تیریزا سپینسیرووا بصورت مشخص و روشن راجع به تهدید ضربات امریکا بر روسیه صحبت میکند

© Sputnik / Stringer /  مراجعه به بانک تصاویر روزنامه: جنگ جهانی سوم؟ تیریزا سپینسیرووا بصورت مشخص و روشن راجع به تهدید ضربات امریکا بر روسیه صحبت میکند
روزنامه: جنگ جهانی سوم؟ تیریزا سپینسیرووا بصورت مشخص و روشن راجع به تهدید ضربات امریکا بر روسیه صحبت میکند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مدیر مسوول روزنامه «لیتیرانی نووینی» و تحلیلگر تیریزا سپینسیرووا بر اعلامیه های اخیر امریکا راجع به اینکه آنها راکت های برد بزرگ در روسیه را «نابود می سازند» تبصره نموده اند. آنها شخصی که این اعلامیه را ایراد کرده به بی صلاحیتی و تشدشد تهدیدها متهم میکنند، تا مجتمع نظامی-صنعتی بتواند مخارج نوبتی میلیاردها دالر برای تسلیحات نو برحق ثابت سازد.

آنها میگویند:« روسیه طی چند سال تکرار میکند که امریکا قرارداد سالت (قرارداد راجع به نابودی راکت های برد متوسط و کم) به خاطری نقض میکند که در اروپا سیستم دفاع راکتی خود را مستقر می سازد. در اصل، برخی از این راکت های امریکایی — راکت های برد متوسط اند و یا به آنها در صورت تغییرات معنین مبدل گردند، یعنی میتوانند سرگلوله هستوی را حمل کنند. امریکایان میگویند که هیچ چیز را نقض نمی کنند و، برخلاف، روسان را به این متهم می سازند که این آنها اند که قرارداد سالت را، با انجام آزمایشات سیستم های اولیه بحری "کالیبر" توسط نوع استقرار زمینی نقض میکنند. روسان نیز همه چیز را نفی میکنند».

© Photo / US Missile Defense Agency سیستم امریکایی دفاع ضد راکتی THAAD در نزدیک سرحدات روسیه
 سیستم امریکایی دفاع ضد راکتی THAAD در نزدیک سرحدات روسیه  - اسپوتنیک افغانستان
سیستم امریکایی دفاع ضد راکتی THAAD در نزدیک سرحدات روسیه

— روزنامه: امریکایان یکجا با متحدان خود در ناتو روسیه را به ساختن راکت های برد متوسط متهم میکنند. گویا، روسیه آنها را با نقض نمودن توافقات بین المللی تولید میکند و تهدید شنیده شد که امریکایان این راکت های روسیه را نابود خواهند ساخت. راستی، این تهدید را اکنون نرمتر ساختند. ولی بازهم صحبت راجع به چه مطرح می باشد؟ چنین راکت، طوریکه میگویند، هدف را توسط سرگلوله هستوی در ظرف ده دقیقه نابود می سازد. آیا این همه لفاظی شدید است، یا کسی میخواهد یکبار دیگر اوضاع را تشدید سازد؟

— تیریزا سپینسیرووا: پرابلم در —  قرارداد سالت است که مدتها قبل ریگان و گورباچیف امضا کرده بودند. طبق قرارداد راکت های با برد از 500 تا 5500 کیلومتر استقرار زمینی ممنوع می باشند، چون زمان کم پرواز آنها میتواند بر یکی از طرفها ضربه وارد سازد که جانب دومی به آن امکان دادن پاسخ نخواهد داشت. این نظریه «نابودسازی تضمین شده متقابل» و یکجا با ان — سیستم «بازداری هستوی» یا «استعمال هستوی» — را نقض میکند. از همینرو، تا از جنگ جلوگیری شود، راکت های برد متوسط را ممنوع ساختند و طوریکه من قبلاً گفتم، ممنوعیت فقط بر راکت های استقرار زمینی مربوط میشد، نه استقرار بحری.

© Photo / Public domain / Kenneth Mollروزنامه: جنگ جهانی سوم؟ تیریزا سپینسیرووا بصورت مشخص و روشن راجع به تهدید ضربات امریکا بر روسیه صحبت میکند
روزنامه: جنگ جهانی سوم؟ تیریزا سپینسیرووا بصورت مشخص و روشن راجع به تهدید ضربات امریکا بر روسیه صحبت میکند - اسپوتنیک افغانستان
روزنامه: جنگ جهانی سوم؟ تیریزا سپینسیرووا بصورت مشخص و روشن راجع به تهدید ضربات امریکا بر روسیه صحبت میکند

در این کار کیی حاتچیسون سفیر امریکا در ناتو مداخله کرد که اعلام داشت که امریکا مجبور است راکت های روسیه را «نابود سازد». ولی بعداً او جهت نرم ساختن اعلامیه خود به شیوه های مختلف تلاش ورزید، اما روشن است که هرگونه بمبارد امریکا بر روسیه به جنگ سوم بزرگ مقیاس جهانی منجر خواهد شد.

© AFP 2023 / Wojtek Radwanskiروزنامه: جنگ جهانی سوم؟ تیریزا سپینسیرووا بصورت مشخص و روشن راجع به تهدید ضربات امریکا بر روسیه صحبت میکند
روزنامه: جنگ جهانی سوم؟ تیریزا سپینسیرووا بصورت مشخص و روشن راجع به تهدید ضربات امریکا بر روسیه صحبت میکند - اسپوتنیک افغانستان
روزنامه: جنگ جهانی سوم؟ تیریزا سپینسیرووا بصورت مشخص و روشن راجع به تهدید ضربات امریکا بر روسیه صحبت میکند

— شما بار قبل راجع به تضعیف امریکا در لابلای حوادث در شرق نزدیک، جای که روسیه، ایران و ترکیه راجع به این توافق نمودند که در شمال-غرب سوریه چه خواهد شد، صحبت نموده بودید. آیا آنها به تحقق پلان در باره نابودسازی و تخلیه افراد مسلح محلی موفق خواهند شد یا خیر؟ یا کسی از آنها پراوای این کار را نه دارد؟

— به نظر میرسد که برای اردوغان رئیس جمهور ترکیه امضای موافقت نامه با روسیه راجع به ادلب که او — تحت زمزمه رضایتمندانه غرب — از تهاجم بر این ولایت جهادی جلوگیری نمود، کار بسیار ساده بود. حالا او فقط 14 روز برای آن وقت دارد، تا وعده خود به پوتین را اجرا کند، یعنی گروه های افراطی جهادی را خلع سلاح کند و در ادلب ناحیه غیرنظامی ایجاد کند.

— منزوی ساختن روسیه به هیچ وجه صورت گرفته نمی تواند. پوتین یکبار دیگر با صدراعظم اتریش ملاقات نمود، با رئیس جمهور صربستان مذاکرات انجام داد، مناسبات گرم با اوربان حفظ میکند… این همه چه معنی دارد؟ برعلاوه این، بخش از رسانه ها و سیاستمداران چک هراس دارند که اگر روسیه سفارش تکمیل کار ساختمان ستیشن برق اتمی «دوکاوانی» را دریافت کند، پس ما را تحت کنترول جیوپولیتیکی خود برای بسیاری سالهای آینده قرار خواهند داد. آیا شما نیز از این هراس دارید؟

— این فقط بدان معنی است، طوریکه شما میگوئید، روسیه را نمی توان به هیچ وجه منزوی ساخت. ولی این از مدتها قبل معلوم بود، در نهایت امر، فهرست سیاستمداران غربی که با پوتین در ماه های اخیر ملاقات نموده، شروع از ترامپ و ختم بر میرکیل و ماکرون، هنوز هم طولانی تر است.

— ما سالگرد توطیه میونیخ را «برگزار نمودیم». این سوال مطرح شد:ما چگونه باید مناسبات جیوپولیتیکی خود را عیار سازیم، تا ما را بیش از این هیچکس نابود نه سازد و بازی نه دهد؟

— من نمی دانم. به نظر من، تاریخ تکرار نخواهد شد، چون جهان به پیش می پرد و هیچ چیزی برنمی گردد. از همینرو من نمیخواهم راجع به این کدام نتیجه گیری ها نمایم که طی 80 سال گذشته ما را هم غرب و هم شرق بازی دادند. من میدانم که این در اذهان بسیاری ها حک شده، اما درک فیصله که متوجه عصر حاضر باشد، مهمتر است. من بسیار خوش خواهم بود، اگر ما بتوانیم مناسبات بین المللی ما را به سطح دیالوگ متساوی الحقوق بالا بریم، اگرچه اعتراف میکنم که گفتن، نسبت به عملکرد ، آسانتر است. برای این همچنان رهبری سیاسی ضروری است که از این اصل حاکمیت دفاع کند، اما من مطمئین نیستم که کدام کسی که توان این کار را دارا باشد، در انتخابات در چک پیروز خواهد شد. در عهد تاریخی ما چنین چیزی اصلاً واقعی نمی باشد.

— در هفته های آینده نزدیک ما باید بر کدام حوادث نظارت نمائیم؟

— من نمی دانم. هر روز چیزهای دلچسپ رخ میدهند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала