کلاشینکوف امریکایی؛ طالع‌بجنگان افغان‌ها در جنگ؟

© Sputnik / Tariq Azimکلاشینکوف امریکایی؛ طالع‌بجنگان افغان‌ها در جنگ؟
کلاشینکوف امریکایی؛ طالع‌بجنگان افغان‌ها در جنگ؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نیروهای ویژه اردوی ایالات متحده امریکا تصمیم دارند که سلاح‌های روسی مخصوصاً کلاشنیکوف را در کشور خود تولید کنند.

اما تولید کالشنیکوف روسی توسط ایالات متحده امریکا چه چیزی را نشان می‌دهد؟

عبدالواحد طاقت، کارشناس نظامی وجنرال سابق ارتش افغانستان، در گفتگو با اسپوتنیک می‌گوید:

«امریکا برای رسیدن به اهداف خود بدون شک به تسلیحات پیشرفته و ثابت، از تسلیحات سبک گرفته تا هواپیما های مختلف و حتا سلاح کیمیاوی نیاز دارد. لذا امریکا تصمیم گرفته تا سلاح تجربه شده مانند کلاشنیکوف روسی را کاپی و از همه نخست در رویارویی با روسیه، این سلاح را در افغانستان آزمایش کند».

آقای طاقت در مورد احتمال استفاده از این سلاح در افغانستان می‌افزاید:

«امریکا همیشه سلاح‌های جدید خود را در مناطق بی‌ثبات استفاده می کند و اکنون چون افغانستان از هر نگاه وابسته به امریکا است، لذا ممکن یکی از دلایل ساخت سلاح مشابه با کلاشنیکوف نیز همین باشد که نظامیان افغان با اسلحه روسی بلدیت دارند و امریکا سلاح تولید شده بر اساس اسلحه روسی را بالای ارتش افغانستان به قیمت بلندتر از سلاح روسی به فروش برساند. از جانب دیگر امریکا بدین ترتیب می‌خواهد با تولید سلاح مشابه با سلاح روسی، بار دیگر با روسیه رقابت کند و چون قدرت رویارویی مستقیم را ندارد،  دست به رقابت غیرمستقیم می‌زند». 

این کارشناس نظامی افغانستان می گوید که با وجود این همه، «اسلحه امریکایی در مقایسه با کلاشنیکوف روسی فاقد کیفیت است»:

«تجربه ثابت نموده که ماشیندارهای امریکایی پس از چند شلیک انقطاع می‌کند. پس نتیجه این است که امریکا با ساخت این سلاح، به طور غیر مستقیم بر ناتوانی خود در ساخت سلاح باکیفیت اعتراف می‌کند».

به عقیدۀ آقای طاقت، از سویی دیگر «امریکا خود را برای جنگی احتمالی با روسیه آماده می سازد». 

او در توضیح سخنان خود، اضافه نمود:

«روسیه در تمرینات «وستوک — 2018» نشان داد که نیرو و توانمندی نظامی‌اش در مقایسه با بسیاری از کشورهای غربی برتری دارد و این نکته یکبار دیگر نگرانی امریکا را برانگیخت. روسیه همچنین در جنگ سوریه نشان داد که هیچ سلاح دیگر با سلاح روسی قدرت مقابله را ندارد. از همین‌رو اکنون احتمال دارد که امریکا تصمیم گرفته با کاپی نمودن اسلحۀ کلاشنیکوف، سلاحی را تولید کند که قدرت رقابت با سلاح روسی را دارا باشد».

از جانب هم به نظر جنرال طاقت، همنوایی چین و همچنین کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای و کشورهای عضو پیمان امنیت جمعی با روسیه نیز خوف امریکا را برانگیخته و امریکا تلاش دارد راه های را برای مقابله‌یی که در آینده ممکن است رخ دهد، جستجو نماید.

باقیمانده های تخنیک نظامی زمان شوروی در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
محبوبیت سلاح‌های روسی در میان نظامیان افغانستان

افغانها چی بهایی را در بدل «کلاشنیکوف امریکایی» خواهند پرداخت؟

آلکسی لئونکوف، کارشناس نظامی مجله «آرسنال اتیچستوا» در این رابطه به اسپوتنیک گفت:

«در شرایطی که ایالات متحده امریکا، تحریم‌های را علیه تسلیحات روسی اعمال و اعلام کرد که باید هیچگونه ارتباطی  باروسیه وجود نداشته باشد، احتمالا نمونه های از سلاح های را که شامل این تحریم ها است، در نظر گرفته و تلاش دارد که با ساختن اسلحۀ مشابه،  اقلاً اعتبار خود را در سطح دولت خود حفظ نماید».

کارشناس می‌گوید که با وجود این همه، این مسیری است که همیشه به نتیجه مطلوب منجر نمی شود، زیرا تجهیزات نظامی امریکا در میدان جنگ، ثابت نموده که از کیفیت نه چندان بالا برخوردار است.  به ویژه، تانک های امریکایی «قابل نفوذ» ثابت شدند و ابزارهای ضد تانک نتوانستند که تجهیزات قدیمی شوروی را نابود کنند.

لئونکوف می‌افزاید:

«واضح است که در مقایسه دو مفهوم «قیمت — کیفیت»،  تجهیزات نظامی روسیه برنده خواهد شد. سوالات زیادی در رابطه با  تکنولوژی‌های پیچیده‌تر، سرویس اطلاعات امریکا و هواپیماهای بدون سرنشین امریکایی که قادرنیستند تروریست‌ها را از افرادی که در جشن عروسی شرکت دارند تشخیص دهند، وجود دارد. مثلا چندی پیش هواپیمای بدون سرنشین آن‌ها [امریکایی‌ها] یک کاروان بشردوستانه سازمان ملل متحد بمباران کرد».

لئونکوف تصریح کرد:

«گفته نمی‌توانیم که سلاح هایی را که امریکا تولید خواهد کرد از نظر کیفیت، با سلاح های تولید شده در کارخانجات روسیه مطابقت خواهد داشت، زیرا این تسلیحات می‌توانند تحت هر شرایطی در عملیات نظامی طولانی مدت استفاده شوند. حفظ  و نگهداری تجهیزات ما نیز بسیار ساده است. در حالی که تجهیزات امریکایی بسیار پیچیده بوده و در میدان نبرد می توانند به آسانی نابود شوند».

کارشناس نظامی روس در اخیر می افزاید، سوال اینجاست که آیا افغان ها از ایالات متحده همان محصولاتی  را که در کارخانه های روسی ساخته شده اند، دریافت خواهند کرد و آیا این تجهیزات به بهای زندگی آنها تمام نخواهد شد؟

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала