صبری اندر، نامزدی که با معلولیت متوقف نشده است + ویدیو

© Sputnik / Sputnikصبری اندر، نامزدی که با معلولیت متوقف نشده است
صبری اندر، نامزدی که با معلولیت متوقف نشده است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
صبری اندر تنها خانم معلولی است که برای راه یافتن به مجلس نمایندگان وارد کارزار‌های انتخاباتی شده است.

او بیست‌و‌هفت سال پیش از امروز در ولایت غزنی چشم به جهان گشوده است. دوره‌ی لیسانس را در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه کابل تمام کرد و ماستری را در یکی از دانشگاه‌های خصوصی تمام کرده است.

کمیسیون انتخابات افغانستان بیست روز برای نامزد وکلا فرصت گذاشته است تا مبارزات انتخاباتی خود را انجام دهند. او از این فرصت استفاده کرده هر روز با گروه‌های مختلف دیدار می‌کند و در مورد برنامه و اهدافش سخن می‌زند:

 

«در صورت که مردم بالای من باور کنند و به پارلمان راه پیدا کنم، نظر به شعار انتخاباتی که دارم، (تطبیق قانون، آسایش مردم) کار خواهم کرد. اگر قانون درست طبیق شود، تمام مشکلات شهروندان کشور حل خواهد شد. از نظر من تمام قوانین که در افغانستان ساخته شده است، بر اساس شرایط جاری در کشور نبوده و تنها دلیل قانون شکنی همین مورد است».

خانم اندر می‌گوید، اگر به مجلس نمایندگان راه پیدا کردم، می‌خواهم سیاست داخلی و خارجی کشور بر اساس منافع ملی افغانستان استوار باشد و در خصوص مساییل زبانی و قومی مبارزه خواهم کرد.

از صبری اندر پرسیدم، در میان بیشتر از هشت صد نامزد، چه کسانی شانس بیشتر دارند تا به مجلس نمایندگان راه پیدا کنند؟

در پاسخ گفت:

«در این انتخابات و برخلاف دوره‌ی قبل، افکار عامه نسبتا ارتقا پیدا کرده است و سطح آگاهی مردم بیشتر شده است. فعلا کسانی که برنامه خوب داشته باشند، برنامه‌های برای منافع ملی داشته باشند و به خاطر رفاه مردم فکر بکنند، مردم بالای شان اعتماد خواهند کرد».

خانم صبری در حالی که از شهروندان افغانستان می‌خواهد برای نامزد‌وکلای که برنامه‌های موثر دارند رای بدهند، در مورد برنامه‌های مشخص‌اش در خصوص پدیده رشوه و مواد مخدر نیز می‌گوید:

«قاچاق مواد مخدر را افراد عادی نمی‌کنند، قاچاق را کسانی می‌کنند که زور دارند و امکانات دارند. در صورتی که قانون بالای همه یکسان تطبیق شود، سطح کشت و قاچاق مواد مخدر پایین می‌شود. همین طور رشوه نیز از جمله موضوعات است که مردم افغاسنتان از آن رنج می‌برند. اگر من به مجلس نمایندگان راه پیدا کردم، باید عوامل رشوه ستانی را پیدا کنم که بدون شک فقر، بیکاری نقش اساسی دارند. باید راهکارهای را برای نابودی این پدیده جستجو کنیم».

او در مورد حضور نیروهای خارجی در افغانستان می‌گوید:

«بر اساس قانون اساسی افغانستان، کشور‌های خارجی می‌توانند در افغانستان حضور داشته باشند. ما مخالف حضور نیروهای خارجی در افغانستان نیستیم، اما نیرو‌های خارجی باید در چهارچوب قانون افغانستان که در نظر گرفته شده در این کشور فعالیت کنند».

در همین حال عبدالصمد، باشنده کابل، حضور زنان را در مجلس نمایندگان مهم خوانده می‌گوید:

«حضور زنان در پارلمان ضرور است؛ چون در دوره‌های قبلی اکثر خانم های در پارلمان راه پیدا کرده بودند که احساس ملی نداشتند و حتا برای خانم‌ها نیز کار نمی کردند».

انتخابات مجلس نمایندگان قرار است در بیست و هشت همین ماه در افغاسنتان برگزار شود و پیکار های انتخاباتی در بیست و شش میزان ختم می شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала