واکنش عطا محمد نور به نابسامانی ها در روند رأی دهی

© Photo / Ata Mohammad Noor FBعطا محمد نور، رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان
عطا محمد نور، رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
عطامحمد نور، والی پیشین ولایت بلخ با انتشار پیامی نسبت مشکلات فنی و بی نظمی های برگزاری انتخابات پارلمانی واکنش نشان داده و خاطرنشان نموده که سناریوی انتخابات 2014 در حال تکرار است.

به گزارش اسپوتنیک،عطا محمد نور، رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی، کاستی‌ها درعمکرد موظفین کمیسیون انتخابات در برخی سایت‌های رای دهی را مورد انتقاد قرار داده از این کمیسیون خواست که کار خود را صادقانه انجام دهد.
نور خطاب به کمیسیون انتخابات و مردم خاطرنشان کرده که به منظور تقویت مردم سالاری و احترام به اراده مردم، در پروسه‌ی انتخاب نمایندگان مردم اشتراک نموده، اما ساز و برگی که برای تقلب چیده شده، به وضوح نشان می دهد که سناریوی انتخابات 2014 در حال تکرار است.

وی افزوده، خبرهای رسیده از سراسر کشور نشان می دهد، با آن که بایومتریک فرصت خوبی برای شفافیت انتخابات بود، اما نه تنها دستگاه های وارد شده، که کاربران آن نیز مشکل جدی در استفاده از آن دارند.

رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی تأکید کرده، مراکز رای دهی که بایست راس ساعت ۷ صبح امروز در سراسر کشور باز می‌شد، در بسا نقاط با تاخیر یک یا دو ساعت و در برخی نقاط تا هنوز که ساعت ۱۱:۳۰ پیش از چاشت است، باز نشده است و در برخی مراکزی که باز شده، مواد اساس انتخابات وجود ندارد و در ‌شماری از مراکز هم در ساعات اول، مواد اساس تمام شده است. 

شرط عطا محمد نور برای حمایت از انتخابات - اسپوتنیک افغانستان
شرط عطا محمد نور برای حمایت از انتخابات


وی افزوده،هنگام مراجعه رای دهندگان در همان مراکز رای دهی که در تذکره های شان استیکر نصب شده بود، مشخصات شان با لیست آن مراکز یا همخوانی ندارد و یا هم اصلا اسم رای دهنده های همان مراکز در لیست وجود ندارد که سبب خشم و دلسردی مردم و بازگشت آنها بدون به کار بستن رای شان شده است.

والی پیشین بلخ در مورد این ولایت نیز گفته که برای یک نامزد مشخص در یک اقدام جانبدارانه و برخلاف پالیسی کمیسیون انتخابات و نیروهای امنیتی، به دستور حکومت مرکزی، نیروهای های قول اردوی 209 شاهین به صورت ویژه غرض تامین امنیت یک مرکز رای دهی‌‌ در یک قریه و زادگاه یک نامزد مشخص، جابجا شده اند. درحالی که اگر تصمیم چنین بود، چرا برای بقیه نامزدها این امتیاز وجود ندارد؟

وی با ذکر این تخطی ها اعلام کرده که برآیند انتخابات همراه با تقلب که در آن حق تلفی صورت گیرد، حق طلبی گسترده ای را در پی خواهد داشت و پاسخگوی آن کمیسیون انتخابات و حکومت افغانستان است.

این در حالی که است رییس کمیسیون انتخابات اعلام کرده که انتخابات در مراکز مسدود و مراکزی که کارمندان و مواد انتخاباتی تا ساعت یک بعد از ظهر امروز نرسیده، فردا یک شنبه برگزار خواهد شد. همچنین برگزاری انتخابات در مراکزی که با تاخیر آغاز شده، تا ساعت 8 امشب تمدید شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала