پشت صحنۀ چرخبال‌های حامل سلاح در شمال افغانستان چیست؟

© Flickr / The U.S. Armyپشت صحنۀ چرخبال‌های حامل سلاح در شمال افغانستان چیست؟
پشت صحنۀ چرخبال‌های حامل سلاح در شمال افغانستان چیست؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یک منبع ارشد در کابل می‌گوید امریکا در صورت که کنترول فضای هوایی افغانستان را در اختیار دارد چطور در مورد هلیکوپتر‌های ناشناسی که اسلحه به جنگجویان گروه موسوم به دولت اسلامی *(داعش) به افغانستان انتقال می‌دهد، معلومات دریافت نکرده است.

جنرال عتیق الله امرخیل کارشناس امور نظامی در افغانستان در مورد انتقال داعش و انتقال اسلحه به این گروه به خبرگزاری بین‌المللی اسپوتنیک گفت:

«انتقال داعش و انتقال اسلحه برای این گروه تروریستی پروژه ایست که امریکا می‌خواهد با بی‌نظم کردن ثبات در افغانستان به خصوص در شمال کشور، بتواند وارد آسیای میانه شده و با ایجاد نفوذ این گروه در کشورهای آسیای میانه از آن طریق بالای روسیه فشار بیاورند. امریکایی‌ها بارها گفته اند که این هلیکوپترها برای تدارک نیروهای نظامی افغانستان و ناتو پرواز می‌کنند، اما شاهدان عینی که در آن مناطق شمال افغانستان زندگی می‌کنند گفته اند که این هلیکوپترها گروه تروریستی داعش را در این مناطق انتقال می‌دهند. این مساله یک‌ساله نیست انتقال داعش در افغانستان به خصوص در شمال افغانستان 5 سال پیش شروع شده است. که توسط هلیکوپترهای امریکایی‌ها در شمال افغانستان این گروه انتقال داده می‌شود و هدف اصلی افغانستان نه، بلکه کشورهای آسیای میانه و از طریق این کشورها فشار آوردن بالای روسیه است».

در اواخر ماه اگست، وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که این کشور بار دیگر شاهد حضور هلیکوپترهای ناشناس که به گروه تروریستی داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در مناطق مختلف افغانستان کمک می‌کنند، بوده است و همانطور که وزارت امور خارجه روسیه اظهار داشت، این هلیکوپترها اسلحه را به گروه‌های تروریستی داعش در افغانستان انتقال می‌دهد. مسکو تعجب می‌کند که چه کسی پشت این پروازها است؟.
پیش از این سرگئی لاوروف؛ وزیر امور خارجه روسیه در یک مصاحبه تلویزیونی با کانال RT France  یادآور شد که مسکو به‌طور فزاینده‌یی اطلاعات را در مورد انتقال این گروه تروریستی *(داعش) توسط امریکایی‌ها به عراق و افغانستان دریافت می‌کند. نگرانی مسکو به این واقعیت مرتبط است که این واقعیت‌ها با سوء ظن تحلیلگران مطابقت دارد که آنها می‌خواهند افغانستان را به یک پایگاه جدید داعش تبدیل کنند.

کابل: بی‌خبری امریکا از هلیکوپترهای حامل اسلحه ممکن نیست - اسپوتنیک افغانستان
کابل: بی‌خبری امریکا از هلیکوپترهای حامل اسلحه ممکن نیست

آقای امرخیل معتقد است:

«انتقال داعش و انتقال اسلحه برای این گروه توسط هلیکوپترهای امریکایی انجام می‌شود با وجود کنترول تمام فضایی هوایی  افغانستان توسط امریکایی، اینکه آن‌ها منکر می‌شوند و می‌گویند که این هلیکوپترها مربوط آنها نمی‌شود مساله‌ایست مربوط به خود امریکایی‌ها».

وی می‌گوید که کشورهای آسیای میانه باید خود مواظب امنیت خود باشند:

«افغانستان قدرت ندارد که این گروه تروریستی (داعش) را از بین برد در حالی که گفته می‌شود که مبارزه علیه این گروه جریان دارد. کشورهای آسیای میانه باید خودشان را مواظبت کنند. این کشورها می‌تواند با از بین بردن افراطیان در دورن کشورشان سبب جلوگیری از نفوذ این گروه در کشورهایشان شوند».

منبع که یکی از مقامات بلندپایۀ افغانستان است، افزوده است:

«این هلیکوپترها علامت‌های شناسایی ندارند، اما باید مشخص شود که این هلیکوپترها مربوط به کی‌ها است. از آن‌جایی که فضای افغانستان تحت کنترول امریکا است اگر بخواهند، حتی یک مگس هم بدون مشاهده آنها نمی‌تواند پرواز کند، کنترول فضای افغانستان کاملاً در دست امریکایی‌هاست، هر آن چیزی که بخواهند انجام داده می‌توانند، حتی کنترول پرواز طیاره‌های غیرنظامی هم در دست آنها است. امریکا برای ما دستور می‌دهد که به کجا پرواز کنیم و به کجا پرواز نکنیم».

اما سخنگوی وزارت دفاع افغانستان، تمام این اطلاعات را رد می‌کند. او در پاسخ به این معلومات می‌گوید:

«همۀ این‌ها اتهامات بی‌اساس اند. این اطلاعات واقعیت ندارد».

این منبع خاطر نشان کرد که ایالات متحده امریکا در تلاش است تا جنگ و هرج و مرج را در شمال با مرزها شمالی افغانستان برپا کند، زیرا امریکا در هراس از دست دادن نفوذ در آن مناطق است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала