آرای بدون بایومتریک؛ امکان یک جنجال تازه در انتخابات افغانستان

© Sputnik / JAKآرای بدون بایومتریک؛ امکان یک جنجال تازه در انتخابات افغانستان
آرای بدون بایومتریک؛ امکان یک جنجال تازه در انتخابات افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
استفاده نشدن از سیستم بایومتریک در بخشی از مراکز رأی‌دهی می‌تواند به یک چالش تازۀ پسا انتخابات در افغانستان بدل شود.

انتخابات مجلس نمایندگان افغانستان در دو روز شنبه و یکشنبه برگزار شد و رییس کمیسیون مستقل انتخابات ضمن اعلام پایان رسمی روند رأی‌دهی، گفت که در 32 ولایت کشور در 4567 مرکز، حدود چهار ملیون تن در انتخابات شرکت کرده اند که از این میان 33 درصد را زنان و باقی آن را مردان تشکیل می‌دهند.

انتخابات پارلمانی سال 1397 افغانستان به چالش های فراوان روبرو بود که میتوان به چند موارد و از جمله عدم استفاده از ماشین بایومتریک، در بخش زیادی از مراکز رای‌دهی در سرتاسر کشور اشاره کرد.

سمیع مهدی، یک تن از نامزدان انتخابات پارلمانی در مورد مشکلات ها در روند انتخابات و از جمله استفاده نکردن از ماشین بایومتریک به خبرگزاری اسپوتنیک، گفت:

«آرای کسانی که بایومتریک نشده است باید باطل شوند، زیرا یکی از مهمترین دلایل اعتماد مردم به این پروسه و حضور در انتخابات، همین موضوع استفاده از بایومتریک بود و باید گفت که آرای بدون بایومتریک اگر باطل نشوند، احتمال تقلب گسترده را در قبال خواهد داشت».

وی برعلاوه در پاسخ به پرسش که اگر رای های بدون بایومتریک باطل نشوند، شما چه واکنش از خود نشان خواهید داد، گفت:

«هنوز خیلی زود است که در این مورد چیزی گفت، ما هنوز از تمام مراکز رای دهی در کابل آرای خود را نمی دانیم و قبل از وقت خواهد بود که در زمینه ابراز نظر کرد».

نورالرحمان اخلاقی، عضو ائتلاف ملی و نامزد انتخابات پارلمانی در مورد سرنوشت آرای بدون بایومتریک به خبرگزاری اسپوتنیک گفت:

«چنانچه کمیته سیاسی احزاب روی همین موضوع نشست خبری داشتند اعلام کردند که اگر آرای بدون بایومتریک برای احزاب قابل قبول نیست. به همین منظور احزاب دو درخواست دارند؛ اول تنها آرایی قابل اعتبار است که از فیلتر بایومتریک گذشته باشد، بقیه آرا باید بدون اعتبار اعلام شود و دوم اینکه، آرایی که مورد شک و تردید قرار دارد بازشماری شود».

وی افزود که کمیسیون انتخابات خودش درهایی را برای تقلب باز کرده و باید در مورد هر تقلب خود، پاسخگو باشد.

در همین راستا، عبدالعزیز ابراهیمی، سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات می گوید:

«برای ما رای‌های بدون بایومتریک و با بایومتریک ارزش یکسان را دارد، بایومتریک پروسۀ جداگانه است، اما برای ما مهم همان اصل پروسه است».

وی گفت کمیسیون انتخابات مستقلیت خود را دارد و چیزی که رهبر تصمیم بگیرد مطابق آن عمل صورت می گیرد.

در عین حال علیرضا روحانی، سخنگوی کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی می‌گوید که این کمیسیون بیش از شش هزار شکایت دریافت کرده است و روند دریافت شکایت‌ها ادامه دارد:

«تا اکنون آمار ما تکمیل نشده، چون تا چهل و هشت ساعت پس از پایان پروسه نیز فرصت ثبت شکایت است. اما تا حال از 6 هزار تخلف، رسماً شکایت دریافت کرده‌ایم و این که این شکایات در چه حدی پذیرفتنی است، بعداً دسته بندی خواهد شد».

آقای روحانی نیز گفت در مراکز رای دهی که دستگاه های بایومتریک کار نکرده باشد و در لست های رسمی رای دهندگان نان شان درج شده و آنها استیکر هم داشته باشند که مربوط به همان محل رای گیری بوده باشد، همان آراها هم بر اساس مصوبه کمیسیون شکایات انتخاباتی برای ما قابل پذیرش است.

بر اساس اعلام کمیسیون انتخابات، بلندترین ارقام ثبت شده در انتخابات از ولایت کابل است که به 600 هزار رای‌دهنده می رسد و کمترین ارقام در ولایت شمالی فاریاب به ثبت رسیده است. انتخابات پارلمانی که به روز ۲۸ و ۲۹ میزان برگزار شد، پر از تقلب خوانده شده است. ائتلاف‌ احزاب سیاسی ادعای شفافیت در روند انتخابات را «شرم آور» خوانده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала