آزادسازی ملا برادر؛ رشوۀ بی‌فایده به مذاکرات صلح

© AFP 2023 / Javed Tanveerآزادسازی ملا برادر؛ رشوۀ بی‌فایده به مذاکرات صلح
آزادسازی ملا برادر؛ رشوۀ بی‌فایده به مذاکرات صلح - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
آزادی ملا غنی برادر تأثیری بر وضعیت جنگ و صلح در افغانستان نخواهد گذاشت.

به گزارش اسپوتنیک در پی آزادی ملا غنی برادر پس از هشت سال زندانی بودن در پاکستان، کارشناسان سیاسی افغانستان می‌گویند که آزادی او تأثیری بر اوضاع در افغانستان نخواهد گذاشت.

پیش از این گزارش‌هایی در مورد آزاد شدن ملا غنی برادر یکی از اعضای گروه چهار نفری  که گروه طالبان را در سال 1994 تشکیل دادند بوده، از زندان پاکستان منتشر شده بود، اما سرانجام طالبان به صورت رسمی تأیید کردند که او آزاد شده و در حال حاضر در شهر کراچی و کنار فامیلش به سر می‌برد.

جنرال طاقت می‌گوید که مرگ وی تأثیری در اوضاع افغانستان نخواهد داشت:

«من فقط خوش استم برای فامیل وی، اما ملا برادر هیچ نقش کلیدی در اوضاع و شرایط نخواهد داشت. پاکستان هم با اطمینان از اینکه او در آوردن صلح به افغانستان نقشی ندارد، او را آزاد کرده است».

آقای طاقت می‌گوید که پاکستان پس از اطمینان از اینکه وی تأثیری مثبتی در اوضاع افغانستان نخواهد داشت وی را آزاد کرده است در غیر آن پاکستان با دشمنی آشکارش با افغانستان، این کار را نمی‌کرد.

در همین حال، احمد سعیدی کارشناس سیاسی می‌گوید که آزادی برادر ممکن است یک تحفۀ پاکستان به مذاکرات خلیلزاد با طالبان باشد، اما «بی‌فایده» است و ملا برادر در وضعیتی نیست که بر اوضاع تأثیری بگذارد:

«مقامات پاکستانی تحفه‌یی برای نشان دادن حسن نیست به خلیلزاد داده اند، اما ملا برادر پس از مدت‌ها بودن در حبس توانایی خود را از دست داده و یک فرد مریض است، عقل سالم ندارد، گپ خود را نمی‌فهمد و هیچ نقشی در اوضاع ندارد».

آقای سعیدی می‌گوید که این کار به صلح کمکی نمی‌کند و امریکا با زورگویی نمی‌تواند، صلح را تأمین کند:

«آزادی برادر و این حرکات هیچ تأثیری در مسألۀ صلح ندارد. جنگ افغانستان، افغانی، منطقوی و فرامنطقوی است. تا وقتی که کشورهای منطقه مثل ایران، پاکستان، عربستان و روسیه در مسألۀ صلح، نقش صادقانه ایفا نکنند امریکا به تنهایی نمی‌تواند کاری بکند. امریکا در مسألۀ صلح افغانستان زورگویی می‌کند، امریکا عملاً جنگ افغانستان سهیم است، امریکا این جنگ را شعله‌ور ساخته و اسنادی وجود دارد که امریکا به داعش کمک می‌کند».

ملا عبدالغنی برادر، پنجاه سال پیش در ولسوالی دهراوود در ولایت ارزگان به دنیا آمده است.

او یکی از موسسین طالبان و جز تیم چهار نفری به رهبری ملا عمر بود که این گروه را در سال 1994 میلادی سازمان دادند. او پس از سقوط طالبان در افغانستان، رهبری «شورای کویته» را بر عهده داشت و بسیاری او را به عنوان مغز متفکر طالبان می‌شناختند. ملا غنی برادر، بیشتر به همین نام «ملا برادر» مشهور است و فرد شماره دوم طالبان شمرده می‌شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала