افزایش 28درصدی بهای پترول و دیزل در بازارهای کابل

© Flickr / Senado Federalافزایش 28درصدی بهای پترول و دیزل در بازارهای کابل
افزایش 28درصدی بهای پترول و دیزل در بازارهای کابل - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در چهارماه پسین، بهای پترول و دیزل در بازارهای پایتخت 28درصد افزایش یافته است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، چهار ماه پیش، در بازارهای پایتخت یک لیتر پترول با بهای 46 افغانی و یک لیتر دیزل با بهای 43 افغانی به فروش می‌رسید، اما اکنون بهای یک لیتر پترول 59 افغانی و بهای یک لیتر دیزل 55 افغانی است.
فروشنده‌گان مواد نفتی، می‌گویند که بهای نفت در بازارهای جهانی افزایش یافته است و از سوی دیگر بلند رفتن ارزش دالر در برابر افغانی نیز بر بازار مواد نفتی کشور، اثرهای منفی گذاشته است.

فایق نقیب الله - اسپوتنیک افغانستان
جلوگیری از ورود یک و نیم میلیون لیتر تیل بی کیفیت به افغانستان

صالح، مدیر فروش یکی از شرکت‌های مواد نفتی می‌گوید: "یکی از علت‌اش این است، وقتی در بازارهای جهانی بهای نفت بلند می‌رود، بر بازارهای کشور نیز تأثیر می‌کند.
از سویی دیگر، تصدی مواد نفتی و گاز مایع، امکان سودجویی بیشتر و سوء استفاده شماری از افراد را در پیوند با بلند رفتن بهای مواد نفتی رد نمی‌کند.
مصطفی خلازایی، معاون تصدی مواد نفتی و گاز مایع، می‌گوید که هرگاه بهای مواد نفتی بگونۀ مصنوعی از سوی افراد فرصت طلب تنظیم گردد، در برابر آنان بربنیاد قانون برخورد خواهد شد: "تا اکنون تمامی کارهایی که در داخل بازارهای داخلی افغانستان وجود دارند، بر اساس تغییرات در بازارهای جهانی است. و من انکار هم نمی‌کنم که بعضی از طبقه‌ها براس سود جویی بیشتر ممکن از این فرصت ها استفاده سوء هم بکنند".
بربنیاد اطلاعات اتحادیۀ وارد کننده‌گان مواد نفتی و گاز مایع، افغانستان سالانه برای واردات دو اعشاریه هفت میلیون تُن نفت و گاز مایع، کم از کم دو میلیارد و پنجصد میلیون دالر هزینه می‌کند. این جدا از نفت و گازیست که به گونۀ قاچاق وارد می‌شود.

آگاهان امور اقتصادی، برای کاهش کسر بیلانس بازرگانی، بهبود اقتصاد شهروندان و رهایی از وابستگی به کشورهای دیگر در فراهم نمودن این کالای راهبردی، خواهان سرمایه گذاری روی ذخایر بزرگ نفتی کشور استند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала