افغانستان تمام زندانیان ایرانی را به کشور شان منتقل می‌کند

© East News / Muhammed Muheisenافغانستان تمام زندانیان ایرانی را به کشور شان منتقل می‌کند
افغانستان تمام زندانیان ایرانی را به کشور شان منتقل می‌کند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
افغانستان و ایران بر سر دور جدیدی از تبادلۀ زندانیان میان دو کشور، به توافق رسیدند.

به گزارش اسپوتنیک، وزرای عدلیۀ دو کشور در نتیجۀ گفتگوهای دوجانبه، بر سر دور جدیدی از تبادلۀ زندانیان میان دو کشور به توافق رسیدند.

امان ریاضت سخنگوی وزارت عدلیۀ افغانستان به اسپوتنیک می‌گوید که این توافق در نتیجۀ توافقنامۀ قبلی میان دو کشور صورت گرفته است:

«این توافق بر مبنای "توافق نامه استرداد محکومین به حبس میان دولت جمهوری اسلامی افغانستان و دولت جمهوری اسلامی ایران" که در سال 1386 خورشیدی در جریده رسمی نشر گردیده، صور گرفته است».

بر مبنای ماده‌های سیزدهم و چهاردهم این توافق طرفین می‌تواند آنان را طبق قوانین داخلی خود مورد عفو قرار دهند:

«هر یک از طرفین می‌توانند مجازات مقرر برای شخص محکوم را طبق قوانین داخلی خود مورد عفو، بخشودگی و تخفیف قرار دهند» اما «فقط دولت صادر کننده حکم حق تجدید نظر نسبت به حکم محکومیت شخص موضوع انتقال را دارد».

در همین حال، جنرال عبدالعلیم کوهستانی رییس عمومی محابس وزارت داخلۀ افغانستان می‌گوید که حدود پنج‌هزار شهروند افغانستان در ایران زندانی استند و بیست و نه ایرانی نیز در قید دولت افغانستان قرار دارند.

آقای کوهستانی می‌گوید:

«بیشتر شهروندان ایران به جرم قاچاق مواد مخدر و برخی با محکومیت بر اساس جرایم تروریستی و جرایم جنایی در زندان‌های افغانستان به سر می‌برند».

به گفتۀ آقای کوهستانی، در این میان شهروندان ایران حضور دارند که قصد داشته‌اند از افغانستان مواد مخدر را به کشور متبوع خود انتقال بدهند.

آقای کوهستانی افزود:

«حدود پنج‌ هزار شهروندان افغانستان در محابس ایران به سر می‌برند که روی پروسجرهای کاری و تخنیکی کار جریان دارد».

آقای کوهستانی می‌گوید که تمام زندانیان ایرانی در افغانستان، شامل این انتقال خواهند بود:

«ایران بر اساس این توافق حدود 700 زندانی را به افغانستان انتقال خواهد داد و در عوض تمام 29 زندانی ایرانی در افغانستان، به کشور خودشان منتقل می‌شود».

به گفتۀ آقای کوهستانی پس از اجرای این توافق هیچ یک از زندانیان ایرانی که در حال حاضر در حبس و توقیف افغانستان به سر می‌برند، در کشور نخواهند ماند.

در فقرۀ آخر مادۀ دوازدهم این توافقنامه آمده است:

«در صورت تبدیل بعد از انتقال شخص زندانی، دولت اجرا کنندۀ حکم باید محکوم را در بازداشت نگه دارد و یا در غیر این صورت اطمینان حاصل کند که مجکوم تا زمانی رسیدگی به تبدیل مجازات در آن کشور حضور خواهد داشت».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала