سیاسون افغانستان در بارهٔ نشست صلح مسکو چه می‌گویند؟

© Sputnik / Natalia Seliverstova /  مراجعه به بانک تصاویر سیاسون افغانستان در بارهٔ نشست صلح مسکو چه می‌گویند؟
سیاسون افغانستان در بارهٔ نشست صلح مسکو چه می‌گویند؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تعویق دوبارهٔ نشست صلح در مسکو، واکنش‌های متفاوت سیاسیون افغانستان را در پی داشته است.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از طلوع‌نیوز یک بار دیگر نشست صلح افغانستان «فارمت مسکو» به تعویق افتاد تا سبب اظهار نظرهای متفاوت سیاست‌مداران افغانستان شود.

وزارت خارجهٔ افغانستان می‌گوید که مدیریت این گفتگوها باید در دست افغانستان باشد.

صبغت‌الله احمدی سخنگوی وزارت خارجه گفته است: «هیچ نشستی در افغانستان بدون رهبری ومالکیت جمهوری اسلامی افغانستان به نتیجۀ نخواهد رسید رایزنی ما با مقام‌های روسیه ادامه دارد».

در همین حال معاون شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید که تأخیر به معنای لغو این نشست نیست.

اسدالله زاهری، گفته است: «تلاش می شود که در این جلسه خواست های مردم افغانستان مدنظر گرفته شود ممکن با تاخیر اما برگزار میشود».

سید اسحاق گیلانی می‌گوید که امیدوار است مسکو بدون حضور افغانستان این نشست را برگزار نکند:

«من امیدواراستم که غلط فهمی به مسکو پیدا نشود که بلاخره طالبان را به همین هفده هژده مملکتی که یاد می کنند بشانند و امریکا و حکومت کابل در آن نباشند».

احمد الله علیزی، والی پیشین کابل تأخیر در برگزاری این نشست را به سود افغانستان نمی‌داند: «هرقدر تاخیری که در این گونه نشست‌ها بوجود می آید مشکلات زیادی را بوجود می آورد و مردم افغانستان به پروسه صلح بی باور می شوند.»

جعفرمهدوی، مجلس نماینده گان گفت: «در صورتی که حکومت افغانستان این نشست را به گونه‌یی تحریم بکند و امریکا در این نشست شرکت نکند من فکر می کنم که برگزار نشدن این نشست بیشتر می تواند به نفع صلح افغانستان باشد.»

در حالی که منابع حکومتی چگونگی حضور طالبان، دعوت نماینده‌گان کشورها و نیز مدیریت این نشست از سوی حکومت افغانستان را به عنوان خواست‌های اساسی خود اعلام کرده اند، طالبان* تهدید کرده‌اند که در صورت تغییر آجندا، در این نشست شرکت نخواهند کرد.

 

* طالبان — گروه ممنوع در روسیه

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала