روسیه، هند و ایران خط ریلی را جایگزین کانال سوئز می‌کنند

© REUTERS / Stringer/Filesروسیه هند و ایران خط ریلی را جایگزین کانال سوئز می‌کنند
روسیه هند و ایران خط ریلی را جایگزین کانال سوئز می‌کنند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
روسیه، هند و ایران در ماه جاری (نوامبر) برای راه‌اندازی یک مسیر تجاری با هم دیدار می‌کنند این مسیر جایگزین برای مسیر کانال سوئز است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از Press TV، روسیه، هند و ایران در ماه جاری (نوامبر) برای راه‌اندازی یک مسیر 7200 کیلومتری تجاری با هم دیدار می‌کنند این مسیر جایگزینی ارزان‌تر و کوتاه‌تر برای مسیر کانال سوئز است.
مسیر حمل‌ونقل بین المللی شمال ــ جنوب یک شبکه چندحالتی از مسیرهای دریایی و ریلی است که اقیانوس هند و خلیج فارس را از طریق روسیه با ایران و اروپای شمالی مرتبط می‌کند.

افتتاح کانال سوئز هزینه انتقال نفت را کاهش میدهد - اسپوتنیک افغانستان
افتتاح کانال سوئز هزینه انتقال نفت را کاهش میدهد

این پروژه به‌دنبال پروژه چند تریلیون دالری «یک کمربند، یک راه» چین به‌وجود آمد. این دو مسیر در داخل ایران به هم برخورد می‌کنند.
دهلی‌نو فعالانه پذیرای تهران بوده و اهمیت زیادی به این مسیر می‌دهد، ایران هم آن را قبول کرده است.
این مسیر پس از عملیاتی شدن به هند امکان می‌دهد تا کالاهایش را از طریق دریا به بندرعباس بفرستد. از آنجا به بندرانزلی در ساحل دریای خزر منتقل می‌شوند و بعد با کشتی به آستاراخان روسیه می‌روند، سپس با قطار به اروپا منتقل می‌شوند.
این مسیر زمان و هزینه تحویل کالاها را 30 تا بیش از 40 درصد کاهش می‌دهد. در مقایسه با کانال سوئز، این مسیر جدید زمان انتقال را از بمبئی به مسکو به 20 روز کاهش می‌دهد. ظرفیت تخمینی این مسیر 20 تا 30 میلیون تن کالا در سال است.
وزیر صنعت و تجارت هند در روز شنبه با هیئت نمایندگان تجاری روسیه در دهلی‌نو دیدار کرد و گفت: "تمام مسائل مربوط به عملیاتی شدن این مسیر جدید هرچه زودتر حل خواهند شد".
روسیه، هند و ایران در 23 نوامبر یک دیدار سه‌جانبه خواهند داشت تا هرچه زودتر مسیر را عملیاتی کنند.
هند سعی دارد بندر استراتژیک چابهار در جنوب شرقی ایران را هم به این مسیر متصل کند.

هفته گذشته مقامات ارشد سه کشور در تهران بر سر موضوع راه‌اندازی بندر چابهار دیدار کردند. این اولین دیدار سه‌جانبه شورای هماهنگی‌های قرارداد بندر چابهار بود که باعث بهبود و توسعه اقتصادی افغانستان و منطقه می‌شود.
برای کشور بسته‌ای مانند افغانستان، این مسیر جدید یعنی باز شدن راهی برای میلیاردها دالر تجارت و کاهش وابستگی این کشور به خارج است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала