حکومت افغانستان، چه کسانی را «طالبان خوب» می‌داند؟

© AP Photo / Allauddin Khanحکومت افغانستان، چه کسانی را «طالبان خوب» می‌داند؟
حکومت افغانستان، چه کسانی را «طالبان خوب» می‌داند؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سخنان معاون وزارت دفاع افغانستان که می‌گوید شماری از کشورها برای ترس از داعش، از «طالبان خوب» پشتیبانی می‌کنند، این پرسش را به وجود آورده است که منظور از «طالبان خوب» کدام گروپ از این نیروها است.

محمد رادمنش، معاون پیشین سخنگوی وزارت دفاع و کارشناس امور نظامی افغانستان در مصاحبه با آژانس اسپوتنیک گفت:

«در داخل گروپ‌های طالبان تضادهایی هم وجود دارد که میتوان از جدا شدن ملا رسول از جمع ملا هیبت‌الله نام گرفت. ملا رسول در جریان دو سال با دولت در تفاهم است و همکاری دارد. این گروپ را میتوان طالبان خوب نامید اما افراد ملا هیبت‌الله یکجا با گروپ حقانی علیه دولت می‌‎جنگند».

این آگاه امور نظامی می‌گوید غرب و امریکا با طالبان در ارتباط اند:

«میتوانم بگویم که کشورهای غربی و امریکا از طریق استخبارات خود با طالبان تماس دارند، [این ارتباطات] معمولاً از طریق دفتر طالبان در قطر و استخبارات پاکستان صورت میگرد».

در همین حال، یک منبع از گروه طالبان، می‌گوید که ادعای وزات دفاع در مورد اینکه بعضی کشورها در هراس از داعش، به «طالبان خوب» مساعدت می‌نمایند «کذب و پروپاگند» است. این منبع می‌گوید:

«غرب و بخصوص امریکا از داعش حمایت میکنند. چندین بار طالبان را در ننگرهار و جوزجان به نفع داعش زیر بمباران قرار گرفتند».

وزارت دفاع افغانستان: شماری از کشورها، از ترس  داعش، از طالبان «خوب» پشتیبانی می کنند - اسپوتنیک افغانستان
وزارت دفاع افغانستان: شماری از کشورها، از ترس داعش، از طالبان «خوب» پشتیبانی می کنند

جنرال نظیفه ذکی نماینده مردم ولایت کابل نیز می‌گوید که «طالب خوب» وجود ندارد.

«طالب خوب اصلاً وجود ندارد و ما در افغانستان طالب خوب نداریم. همۀ آن‌ها انسان‌های بدی استند که به حملات ترویستی دست می‌زنند و مردم ما را به قتل می‌رسانند. طالبانی را که ما میشناسیم به جز قتل و خونریزی دیگر کاری ندارند و هیچ کار خیری را برای وطن انجام نداده اند. حتی آتش بس دولت را هم قبول نکرده اند. به عقیدۀ من هیچ نوع گروپ خوب تروریستی وجود ندارد که به نفع وطن باشد».

این نمایندۀ پارلمان کشور در مورد اینکه کی ها از طالبان حمایت میکنند، افزود:

«همه میدانند که طالبان یک پروژه بود که بعدها داعش جاگزین آنها گردیدند. در قدم اول، پایگاه طالبان، پاکستان است. طالبان حامیان مالی، تسلیحاتی و لوژیستیکی را نیز با خود دارند. کشورهایی چون پاکستان و ایران و بعضی کشورها دیگر از جمله عامیان تروریست‌های افغانستان استند. این‌همه گروپ‌های تروریستی، پروژۀ غرب می‌باشد».

جنرال نظیفه ذکی نماینده مردم ولایت کابل در مورد اینکه حالا امریکا از داعش رو گشتانده و از طالبان حمایت مینمایند، با اشاره به این ضرب‌المثل معروف گفت: «چیزی که عیان است، چه حاجت به بیان است».

این در حالی است که عبدالله عبدالله رییس اجراییه حکومت افغانستان چندی پیش در جریان چهارمین نشست گفت‎وگوهای افغانستان و آسیای میانه در بامیان گفت که تروریست خوب و بد وجود ندارد:

آقای عبدالله در بخشی از آن سخنرانی گفت:

«فرق بین القاعده، داعش یا گروه طالب یا گروه هایی که از حمله های هراس افگنانه کار می گیرند و یا تروریست خوب و بد را در نظر می گیرند درست نیست؛ از دیدگاۀ ما، فرقی بین ترورستان نیست».

بر اساس تازه ترین آمار وزارت دفاع افغانستان 38 هزار جنگجوی طالب در این کشور در حال جنگ استند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала