گفتگوهای ائتلاف بزرگ ملی با نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری

© Photo / Jamiatislami FBگفتگوهای ائتلاف بزرگ ملی با نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری
گفتگوهای ائتلاف بزرگ ملی با نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نمایندگان ائتلاف بزرگ ملی با رییس‌جمهور محمد اشرف غنی، محمد حنیف اتمر، محمد عمر داوودزی، انوارالحق احمدی و رحمت الله نبیل در بارۀ انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان در حال گفتگو و مشاورت اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، نمایندگان ائتلاف بزرگ ملی می‌گویند که از نامزدی پشتیبانی خواهند کرد که از طرح این ائتلاف پشتیبانی کند — طرحی که بربنیاد آن تغییراتی در ساختار حکومت ایجاد خواهد شد.

برگزاری لویه جرگه قانون اساسی برای تغییر نظام، ایجاد کرسی نخست وزیری، افزایش شمار معاونان رییس جمهور به سه تن، برگزاری انتخابات‌های شورای ولایتی و شوراهای ولسوالی‌ها با انتخابات ریاست‌جمهوری، انتخابی بودن مقام‌های محلی و پیشبرد روند صلح مهم‌ترین مسایل این طرح می‌باشند.

دوستم: از ائتلاف بزرگ ملی نباید هراس داشت - اسپوتنیک افغانستان
دوستم: از ائتلاف بزرگ ملی نباید هراس داشت

عبدالله قرلق، عضو جنبش ملی در این باره گفته است: "یک سلسله طرح‌ها و پیشنهادها دارند با کاندیدا؛ از جمله به گونۀ مثال انتخابی شدن والی‌ها، شاروالان، سیستم صدارتی و سیستم حکومت غیرمتمرکز که حکومت متمرکز نباشد. این‌ها طرح‌های بسیار عمده و مسودۀ عمده ائتلاف است که ارایه شده برای کاندیدان دیده شود که کدام یک از کاندیدا به شمول داکتر اشرف غنی با طرح‌های ارایه شده این‌ها توافق خواهد کرد".

رأیزنی‌ها برای ایجاد گروه‌های انتخاباتی و معرفی نامزدان برای انتخابات ریاست‌جمهوری میان شورای حراست و ثبات، حزب اسلامی حکمتیار و احزاب و نهادهای دیگری نیز ادامه دارند.

در حالی‌که شماری از نشست‌های احزاب و جریان‌های سیاسی برای رأیزنی در بارۀ انتخابات را انتقاد می‌کنند اما شمار دیگر از آگاهان مسایل سیاسی، این رأیزنی‌ها را مهم می‌دانند.

شریفی بلخابی، عضو مجلس نماینده‌گان گفت: "در قدرت همه اقوام باید خود را ببینند چه درشت چه ریز؛ همه باید خود را ببینند که ما صاحب مملکت استیم این بحث‌ها خوب اند، رایزنی برای بهبود وضعیت برای شریک سازی قدرت و برای این که اقتدار ما ملی باشد".

کمیسیون مستقل انتخابات تا آخیر همین هفته جدول زمان‌بندی انتخابات ریاست‌جمهوری را اعلام خواهد کرد. پیش از این ۳۱ ماه حمل سال ۱۳۹۸ هجری خورشیدی روز انتخابات ریاست جمهوری مشخص شده است.

قابل ذکر است که ائتلاف بزرگ ملی افغانستان به تاریخ ۴ اسد با حضور چهره‌های مشهور سیاسی در کشور، اعلام موجودیت کرد، گفت که اعضای آنان به طور جدی بالای حکومت‌داری خوب، ایجاد کار، برقراری امنیت، مذاکرات صلح، برگزاری انتخابات شفاف، به‌تر شدن وضعیت در کشور کار می‌نمایند.

این ائتلاف برای نخستین بار تحت نام شورای عالی ائتلاف برای نجات افغانستان متشکل از سه حزب بزرگ سیاسی افغانستان به نام‌های حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان٬ حزب جنبش اسلامی افغانستان و حزب جمعیت اسلامی افغانستان می‌باشد که در ۹ سرطان ۱۳۹۶ در شهر انقره کشور ترکیه اعلام موجودیت کرد. رهبران سیاسی که این ائتلاف را تشکیل می‌دهند متشکل از عطا محمد نور٬ محمد محقق٬ عبدالرشید دوستم و صلاح‌الدین ربانی می‌باشد. شکل گیری این ائتلاف زمانی صورت گرفت که اعضای رهبری این ائتلاف به شدت از عملکرد رئیس جمهور وقت افغانستان٬ اشرف غنی به شدت معترض بودند و حملات خونبار اخیر در کابل و اعتراضات و رویدادهای پس از آن اوضاع سیاسی افغانستان را به شدت وخیم کرده بود. این رهبران در سفری به ترکیه که به منظور برگزاری مراسم نامزدی باتور دوستم٬ فرزند عبدالرشید دوستم حضور یافته بودند این ائتلاف را تشکیل دادند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала