تحریم‌ها علیه ایران اقتصاد افغانستان را متأثر خواهد ساخت؟

© Fotolia / Peter Hermes Furianآغاز بهره برداری تجاری از بندر چابهار ایران طی یک و نیم تا دو سال آینده
آغاز بهره برداری تجاری از بندر چابهار ایران طی یک و نیم تا دو سال آینده - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اتاق تجارت و صنایع افغانستان، می‌گوید که ایران از رهگذر واردات یکی از کشورهای بسیار مهم برای افغانستان است و تحریم‌های واشنگتن می‌توانند بر افغانستان نیز اثر بگذارد.

 به گزارش اسپوتنیک، به نقل از " طلوع نیوز" ایالات متحده امریکا دور دوم تحریم‌ها را که دونالد ترمپ آن را «سخت‌ترین» تحریم‌ها خوانده است، بر ایران آغاز کرد.
این تحریم‌ها، مجنمد ساختن دارایی‌های ایران در بانک‌های جهانی، توقف خطوط کشتی رانی ایران و سرانجام به صفر رسانیدن صادرات نفت ایران را در بر می‌گیرند.
از آن‌جایی که افغانستان و ایران دادوستدهای بزرگ بازرگانی دارند، اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید مطمینأ این تحریم‌ها اقتصاد افغانستان را نیز متأثر خواهد کرد. 

ایران هفت برابر میزان صادرات کشمش افغانستان به روسیه را کاهش داد - اسپوتنیک افغانستان
ایران هفت برابر میزان صادرات کشمش افغانستان به روسیه را کاهش داد

محمد یونس مهمند، معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان در این باره اظهار داشت: از کشورهای خارجی روزانه تقریبأ یک‌هزار کانتینر از طریق بندرعباس وارد کشور می‌شود که تعزیرات بر ایران بر افغانستان نیز تأثیر می‌کند.
تحریم‌های واشنگتن بر ایران در سه بخش بر افغانستان اثرهای چشم‌گیری خواهند داشت؛ نخست در دادوستدهای پولی با ایران، دوم نقش ترانزیتی ایران برای کالاهای وارداتی افغانستان از ترکیه و اروپا و سوم بندر چابهار که برای افغانستان اهمیت ویژه‌یی دارد.
حسیب رحیمی، رییس عامل اتاق تجارت و صنایع کابل می‌گوید: «این تحریم‌ها دادوستدهای بانکی افغانستان را با ایران که از طریق امریکا صورت می‌گیرد، تأثیر مستقیم بر تجارت افغانستان دارد.»
يک روز پیش از آغاز تحریم‌های واشنگتن بر تهران، رییس‌جمهور غنی با ایلس ویلز، معاون وزارت خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا در بخش جنوب آسیا و آسیای مرکزی در بارۀ اثرهای تحریم‌های ایالات متحده امریکا بر بندر چابهار ایران گفت وگو کرد.
ریاست‌جمهوری می‌گوید که در بارۀ بندر چابهار گفت وگوهایی خوبی انجام شده‌است.
ارزش داد وستد بازرگانی افغانستان با ایران در یک سال یک اعشاریه دو میلیارد دالر است و ایران پس از پاکستان بیش‌ترین دادوستد بازرگانی را با افغانستان دارد. اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید که در چهار ماه اول امسال صادرات افغانستان به ایران چهار میلیون دالر بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала