هیات افغانستان برای گفتگو با طالبان امروز وارد مسکو می‌شوند

© Fotolia / Mariavetrovaهیات افغانستان برای گفتگو با طالبان فردا وارد مسکو می‌شوند
هیات افغانستان برای گفتگو با طالبان فردا وارد مسکو می‌شوند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شورای عالی صلح گفته است که برای نخستین بار یک هیات این شورا در یک نشست که در آن شماری از کشورها حضور دارد، شورای عالی صلح با طالبان بحث و گفتگو خواهد کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از شبکه یک، چهار تن از معاونان شورای عالی صلح هیات این شورا را در نشست صلح مسکو تشکیل می‌دهد.
این هیات به رهبری حاجی دین محمد و عضویت عطا الرحمان سلیم، حبیبه سرابی و عبدالخبیر اوچقون معاونان شورای عالی صلح از افغانستان در این نشست نمایندگی می‌کند.

سید احسان طاهری سخنگوی این شورا گفته است که این هیات امروزبه مسکو می رسند و نشست هم با حضور هیات دفتر طالبان در قطر و برخی کشورهای منطقه روز جمعه برگزار می‌شود.
سخنگوی شورای عالی صلح گفته است که پاکستان به جز اقدام‌های نمایشی، هیچ گام عملی و صادقانه را در راستای روند صلح افغانستان برنداشته و حتا این روند را اخلال نیز کرده است.
یکی از خواست‌های این شورا در نشست مسکو هم، گوشزد جدی بر پاکستان است.
قرار بود هیاتی از وزارت امور خارجه نیز در این نشست اشتراک کند، اما بعداً حکومت افغانستان تصمیم گرفت که هیاتی به این نشست نفرستد و تنها شورای عالی صلح در آن اشتراک کند.
از سوی هم در یک گفتگوی ویژه با تلویزیون یک، دبیرکل ناتو درمورد برگزاری نشست مسکو می‌گوید، باوراین پیمان اینست که برای دستیابی به راه حل سیاسی نیاز به یک روند صلح به رهبری افغانها و تحت مالکیت افغان ها است.
ینس استولتنبرگ ازسایر بازیگران منطقوی و جوانب ذیدخل در منازعه افغانستان می‌خواهد روند صلح به رهبری افغانها و تحت مالکیت افغانها را پشتیبانی کنند.
امروز چهارشنبه دو روز پیش از برگزاری نشست مسکو، محمد اکرم خپلواک رئیس دبیرخانه شورای عالی صلح و مشاور ارشد سیاسی رئیس‌جمهور از هر دو موقف‌اش کنار رفت.
آقای خپلواک از چهره‌های نزدیک به رئیس‌جمهور و فرد با صلاحیت در شورای عالی صلح پنداشته می‌شد. دلیل استعفای او تا هنوز مشخص نیست.
قرار بود این نشست دو ماه پیش برگزار شود، اما پس از اعتراض حکومت افغانستان به تعویق افتاد.
دبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان به رسانه های پاکستان تاکید کرده است که نماینده گان آنان در این نشست اشتراک می‌کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала