روسیه هشدار میدهد که استراتژی هستوی امریکا به فاجعه منجر میگردد

© Photo / Public domainروسیه هشدار میدهد که استراتژی هستوی امریکا به فاجعه منجر میگردد
روسیه هشدار میدهد که استراتژی هستوی امریکا به فاجعه منجر میگردد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
هاروی گیوین (Harvey Gavin) در مقاله منتشره در نشریه « Daily Express» انگلستان می نویسد، روسیه هشدار داده که استراتژی هستوی امریکا که استعمال «محدود» سلاح هستوی پیشبینی میکند، اگر آن کدام وقتی عملاً استعمال گردد، میتواند جنگ سوم جهانی را تحریک کند.

ایلبری کولبی که در اداره دونالد ترامپ مقام بلند احراز میکند، چندی قبل طی سخنرانی خود استفاده از سلاح تاکتیکی هستوی در حملات نقطوی برای جلوگیری از حمله از جانب روسیه یا چین پیشبینی کرد. مسکو این پلان ها را «غیرمسوولانه و خطرناک» خواند و هشدار داد که « استفاده از سلاح هستوی در حملات نقطوی به مثابه بازی با شیطان است».

کولبی، معاون اسبق دستیار وزارت دفاع در مورد مسایل استراتژی و انکشاف نیروهای مسلح، ماهیت استراتژی خود را در مقاله برای مجله «فارین پالیسی»، تحت عنوان «اگر ما صلح میخواهیم، پس  برای جنگ هستوی آماده شوید» توضیح کرده است.

به گفته او، امریکا باید زرادخانه نو سلاح کم قدرت هستوی طراحی کند که باید به بخش استراتژی وسیعتر « کاهش امکانات تهاجمی روسیه یا چین بر متحدین امریکا مبدل گردد، بدون آنکه قیامت هستوی را تحریک کند». کولبی گفت که «نشان دادن این به دشمنان بالقوه که ایالات متحده چنین توانایی دارد، بهترین شیوه جلوگیری از ضرورت استعمال آن در عمل می باشد».

مارییا زاخارووا سکرتر مطبوعاتی وزارت خارجه روسیه اعلام داشت که هرگونه استعمال سلاح هستوی، بدون در نظرداشت طاقت آن، به فاجعه جهانی منجر میگردد.

طبق گارش آژانس تاس، او، طی سخنرانی در برابر ژورنالیستان، اعلام داشت که در واشنگتن اکثراً فراخوان ها در مورد «بلندبردن نقش سلاح هستوی و توسعه امکانات زرادخانه هستوی امریکا برای مقابله با تهدید خیالی روسیه به گوش میرسند». زخارووا در ادامه پاسخ به استراتژی «عملیات های محدود هستوی» مطالبه کرد. او گفت:« میخواهم تدقیق نمایم که بصورت مشخص این عملیات های محدود هستوی در کجا انجام خواهند شد؟ این استراتژی — در کدام قاره تحقق خواهد یافت — اگر تحقق خواهد یافت؟»

هشدارهای خشمناک فقط یک روز بعد از آن شنیده شدند، وقتیکه کرملین اعلام داشت که به بهبود مناسبات بدون آن متشنج بین امریکا و روسیه امیدوار نیست. مسکو، ضمن تبصره بر انتخابات میان دوره یی در امریکا که در جریان آن حزب دموکراتیک نیم از کانگرس را تحت کنترول خود قرار داد، اعلام داشت که مانند گذشته برای دیالوگ آماده می باشد.

دمیتری پیسکوف سکرتر مطبوعاتی کرملین گفت:« میتوان با اطمینان زیاد پیشبینی کرد که ، البته، میگوئیم که کدام دورنماهای درخشان در باره نورمال شدن مناسبات روسیه-امریکا در افق مشاهده نمی شوند. ولی این بدان معنی نیست که ما جهت دیالوگ تلاش نمی ورزیم، دیالوگ را نمیخواهیم، زیرا در برابر ما پرابلم های زیادی قرار دارند که معاشرت ما روسیه-امریکا را مطالبه میکنند».

© Sputnik / Anton Denisov /  مراجعه به بانک تصاویر روسیه هشدار میدهد که استراتژی هستوی امریکا به فاجعه منجر میگردد
روسیه هشدار میدهد که استراتژی هستوی امریکا به فاجعه منجر میگردد - اسپوتنیک افغانستان
روسیه هشدار میدهد که استراتژی هستوی امریکا به فاجعه منجر میگردد

مناسبات بین رقبای زمانه های جنگ سرد در ماه های اخیر در زمینه اعلامیه امریکا راجع به این بدتر شدند که روسیه قرارداد سال 1987 راجع به منع برخی انواع راکت های بالدار نقض میکند. رئیس جمهور دونالد ترامپ نشان داد که او امکان خروج از قرارداد راجع به راکت های هستوی برد کم و متوسط بررسی میکند و روسیه را به نادیده گرفتن موافقت نامه به طریق طراحی سلاح نو متهم ساخت. مسکو بر این پافشاری میکند که قرارداد را رعایت میکند، اما کیی بییلی هاتچیسون سفیر امریکا در ناتو در ماه گذشته تهدید کرد که راکت های نو روسیه را نابود خواهد ساخت».

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала