واکنش‌های سناتوران به اشتراک هیأت شورای عالی صلح در نشست مسکو

© Photo / meshrano jirgaواکنش‌های سناتوران به اشتراک هیأت شورای عالی صلح در نشست مسکو
واکنش‌های سناتوران به اشتراک هیأت شورای عالی صلح در نشست مسکو - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شماری از سناتوران هیأت اعزامی شورای عالی صلح در نشست مسکو را ضعیف خوانده، تاکید کردند که در نشست‌های بعدی باید افراد ورزیده شرکت کنند تا در مقابل طالبان، ضعیف ظاهر نشوند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری آوا، اعضای مجلس سنای افغانستان در جلسه امروز یکشنبه (۲۰ عقرب) این مجلس تأکید کردند که نمایندگان گروه طالبان در این نشست به مراتب با منطق‌تر و ورزیده‌تر از نمایندگان اعزامی شورای عالی صلح افغانستان بودند.

برخی سناتوران نیز برگزاری چنین نشست‌هایی را غیر مؤثر خوانده، یادآور شدند که هم‌اکنون کلید صلح و جنگ در دست امریکا و پاکستان می‌باشد و بدون خواست آنان هیچ صلحی در کشور به میان نخواهد آمد.

معاون شورای عالی صلح: برای طالبان اشتراک در نشست مسکو یک کامیابی است - اسپوتنیک افغانستان
معاون شورای عالی صلح: برای طالبان اشتراک در نشست مسکو یک کامیابی است

گلالی اکبری؛ عضو مجلس‌ سنا خاطرنشان کرد که هیأت ‌اعزامی شورای عالی در نشست مسکو بسیار ضعیف بود و هیچ‌چیزی برای گفتن نداشت.

خانم اکبری اضافه کرد که جانب مقابل نسبت به هیأت اعزامی شورای عالی صلح کشور موفق‌تر بود و طرح‌های بهتری نسبت به این‌ها داشت.

فرهاد سخی؛ دیگر عضو مجلس سنا نیز نمایندگان افغانستان در نشست مسکو را ضعیف خواند و تاکید کرد که اگر در آینده چنین نشست‌هایی برگزار شود، بهتر است تا افغانستان افراد ورزیده‌تری را اعزام کند تا در مقابل نمایندگان طالبان ضعیف ظاهر نشوند.

مصطفی ظاهر؛ دیگر عضو مجلس سنا نیز یادآور شد که افغانستان دیپلمات ورزیده کم ندارد و بهتر بود تا دیپلمات‌هایی که در خود مسکو حضور دارند در این نشست اشتراک می‌کردند.

نظرمحمد فقیری نیز افراد شرکت کننده از جانب افغانستان در نشست مسکو را ضعیف خواند و اضافه کرد که آنان حتی منطق سخن گفتن را نداشتند.

او همچنین نشست صلح مسکو را بی نتیجه خواند و افزود که اگر هزار نشست دیگر نیز برگزار شود، هیچ نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت؛ چون کلید صلح کشور در دست کسان دیگری می‌باشد.

شیرمحمد عباس استانکزی، رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر – نشست صلح افغانستان در مسکو - اسپوتنیک افغانستان
نشست صلح افغانستان در مسکو به روایت تصویر

به گفته‌ فقیری، در حال حاضر کلید صلح و جنگ کشور تنها در دست امریکا و پاکستان می‌باشد و بدون حضورداشت آنان در نشست‌های صلح هیچکس نمی‌تواند برای افغانستان صلح بیاورد.

در همین حال، برخی از سناتوران اظهارات فوق را اهانت به هیأت اعزامی صلح خوانده تاکید کردند که بهتر است تا با این‌گونه اظهارات به آسیاب دشمن آب ریخته نشود.

صدیقه بلخی؛ عضو مجلس سنا با بیان اینکه اهانت به شخصیت‌هایی که به مسکو رفته اند پذیرفتنی نیست تاکید کرد که سناتوران در اظهارات خود از دقت بیشتر کار بگیرند.

خانم بلخی، حاجی دین‌محمد خان؛ نماینده‌ اعزامی شورای عالی صلح در نشست مسکو را یک شخصیت جهادی و متنفذ خواند و تاکید کرد که آقای محمد خان در شورای عالی صلح نیز گام‌های عملی خوبی را برداشته است.

حنفی؛ دیگر عضو مجلس سنا نیز با استقبال از نشست مسکو گفت: صلح از هر مجرایی که بیاید ما از آن استقبال می کنیم و هرکسی که در راستای ایجاد صلح گام بردارد ما از او حمایت می‌کنیم.

یوسف نورستانی؛ دیگر عضو مجلس نیز تاکید کرد که سناتوران از دقت بیشتر در اظهارات خود کار بگیرند و بزرگان خود را اهانت نکنند.

محمد علم ایزدیار نیز با استقبال از نشست مسکو گفت: برای صلح در هر جای دنیا گامی برداشته شود ما از آن حمایت می‌کنیم و امیدواریم هرچه زودتر در کشور صلح مستقر شود.

فضل‌هادی مسلمیار؛ رئیس مجلس سنا نیز تاکید کرد که اهانت به هیأت اعزامی کشور پذیرفتنی نیست و آنان به نمایندگی از مردم در این نشست اشتراک کرده بودند.

یادآوری می‌کنیم، نشست صلح افغانستان روز جمعه، ۹ نومبر با حضور نمايندگان شورای عالی صلح افغانستان و طالبان در شهر مسکو برگزار شد.

حکومت افغانستان اعلام کرده که در این نشست حضور رسمی ندارد و شورای عالی صلح به عنوان نهاد مستقل تصمیم به شرکت در این نشست گرفته است.

نشست مسکو درمورد افغانستان قرار بود به تاریخ ۴ سپتمبر برگزار شود، اما به‌دلیل عدم اشتراک حکومت افغانستان در آن، به درخواست حکومت افغانستان، به تعویق انداخته شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала