دیدار زلمی‌ خلیل‌زاد با جنرال دوستم

© Photo / AMB Zalmai Khalilzad Facebookدیدار زلمی‌ خلیل‌زاد با جنرال دوستم
دیدار زلمی‌ خلیل‌زاد با جنرال دوستم - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
عبدالرشید دوستم، معاون نخست ریاست‌جمهوری می‌گوید که آقای خلیل‌زاد با او نیز دیدار کرده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسانه های افغاانستان، در این دیدار، آقای دوستم خواهان نقش دادن چهره‌های سیاسی و مطرح افغانستان در روند گفت‌وگوهای صلح شده است: «در پهلوی شورای عالی صلح در روند برقراری صلح در کشور به شماری از احزاب سیاسی و شخصیت‌های مطرح مانند عبدالستار سیرت که در نزد جامعه جهانی و مردم افغانستان اعتماد و جایگاه ویژه دارد، نیز نقش داده شود تا پروسه صلح و مذاکره نتیجه ملموسی داشته.»
در بخش دیگر این خبرنامه آمده است: «معاون اول ریاست جمهوری در این دیدار تأکید کرد که در راستای پیشبرد امور صلح و مذاکره با طالبان می‌تواند نقش بزرگی را ایفا کند.»
گفت‌وگو در بارۀ اوضاع سیاسی و امنیتی افغانستان، انتخابات گذشتهٔ پارلمانی و انتخابات سال آیندهٔ ریاست جمهوری از موضوعات دیگری بوده اند که آقای دوستم و خلیل‌زاد در بارۀ آن‌ها گفت‌وگو کرده اند.
این در حالی است که پیش از این، طالبان گفته اند با احزابی گفت‌وگو خواهند کرد که بر مردم نفوذ داشته باشند.

زلمی خلیل‌زاد، پس از آن‌که در حدود دوماه پیش به عنوان نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در بارۀ صلح افغانستان گماشته شد، ماه گذشته به کابل آمد و سپس به پاکستان و قطر رفت.
او اکنون دور دوم سفرهایش به این کشورها را آغاز کرده‌است. قرار است پس از دیدار از کابل به پاکستان، قطر و شماری دیگر از کشورهای منطقه نیز سفر کند و در بارۀ صلح افغانستان و چگونگی کشانیدن طالبان به میز مذاکره با مقام‌های این کشورهای گفت‌وگو کند.
زلمی خلیل‌زاد در این دیدار گفته است که طرف‌های گوناگون برای رسیدن به صلح نزدیک شده‌اند. او گفته است که صلح در افغانستان، خواست امریکا و مردم افغانستان است و «برای رسیدن به این خواست، همه طرف‌ها با هم نزدیک شده‌اند و انتظار می‌رود که به‌زودی به صلح دست پیدا کنیم.»
آقای خلیل‌زاد هم‌چنان بر «ایجاد گروه ملی و مقتدر که مورد قبول همه طرف‌ها باشد به هدف کار روی پروسۀ صلح» تأکید کرده است.
پیش از این زلمی خلیل‌زاد، با عطامحمد نور، رییس شورای اجرایی جمعیت اسلامی دیدار کرده است.
بربنیاد گزارش‌ها، در این دیدار اسکات میلر، فرماندۀ مأموریت پشتیبانی قاطع و جان بس، سفیر ایالات متحده در کابل، نیز حضور داشته اند

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала