مسکو: امریکا قادر به حل مشکل افغانستان نیست

© Fotolia / kichigin19مسکو: امریکا قادر به حل مشکل افغانستان نیست
مسکو: امریکا قادر به حل مشکل افغانستان نیست - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که روسیه با ایالات متحده امریکا هیچگونه رقابت در افغانستان ندارد، اما از امنیت مرز ها و منافع ملی خود دفاع خواهد کرد.

به گزارش اسپوتنیک، ضمیر کابولوف نماینده رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان و رئیس دیپارتمنت دوم آسایی وزارت امور خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی، ضمن تبصره در مورد نتایج "نشست مسکو" گفت: "ایالات متحده امریکا قادر به حل مشکل افغانستان نیست، بلکه آنها خود این مشکلات را ایجاد می کنند. وی خاطر نشان ساخت که ما با ایالات متحده امریکا در حل مسأله افغانستان هیچگونه رقابت نداریم، ما از سرحدات خود دفاع خواهیم کرد؛ منافع ملی روسیه و متحدان آن در معرض خطر قرار دارد".
کابولوف گفت، ایالات متحده امریکا، امکانات و زمان کافی — 17 سال در اختیار داشت تا بسیاری از طرح های که در ابتدا برنامه ریزی شده بود را اجرا کند. نماینده رئیس جمهور روسیه در ادامه افزود، در سال 2001 حضور طالبان در افغانستان صفر بود، اما امروز ما در مورد این واقعیت صحبت می کنیم که طالبان بیش از 60 درصد ازخاک این کشور را کنترل می کنند — و این نتیجه حضور امریکا و ناتو در افغانستان است. وی گفت، این چه نوع حضور است که مشکل را حل نمی کند، اما به رشد آن کمک می کند؟ ما به چنین رهبری ضرورت نداریم. 

کرزی - اسپوتنیک افغانستان
کرزی: «استراتژی امریکا خلاف منافع ملی افغانستان است»
 
ضمیر کابولوف ابراز داشت: این مسأله کدام مسابقه ورزشی نیست. ایالات متحده از افغانستان بسیار دور موقعیت دارد و برعکس مرزها و منافع ملی ما و متحدان ما در معرض خطر قرار دارند.
کابولوف گفت،بنابراین، ما نمی توانیم با چگونگی انجام این کار بی تفاوت باقی بمانیم. ما برای امریکا روشن كردیم كه آنها قادر به انجام این وظیفه "حل مشکل افغانستان" نیستند. ما در این رابطه از ایجاد یک رویکرد منطقوی برای حل مسئله افغانستان حمایت می کنیم، زیرا نه تنها افغانستان، بلکه تمام کشور های منطقه علاقمند حل وضعیت در افغانستان هستند.
نشست صلح مسکو هشتم و نهم نوامبر(17 و 18عقرب) با حضور اعضای دفتر سیاسی طالبان و نمایندگان رسمی و غیررسمی شماری از کشورها از جمله آمریکا در روسیه برگزار شد.
طالبان در این نشست به خروج نظامیان خارجی از افغانستان تاکید و از گفت‌وگو با اعضای شورای عالی صلح افغانستان نیز خودداری کردند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала