روسیه بین «طالبان» و شورای عالی صلح مذاکرات برگزار میکند

© Sputnik / Vladimir Astapkovich /  مراجعه به بانک تصاویر روسیه بین «طالبان» و شورای عالی صلح مذاکرات برگزار میکند
روسیه بین «طالبان» و شورای عالی صلح مذاکرات برگزار میکند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اندریو روت در مقاله منتشره در روزنامه «The Guardian»، چاپ انگلستان می نویسد، در چند سال اخیر مسکو نقش بسیار مهم در دیپلوماسی بین المللی بازی میکند و سعی می ورزد منازعات مختلف را حل نماید و اکثراً امریکا را در درجه دوم قرار میدهد. و مذاکرات در باره حل اوضاع در افغانستان بطور کل حادثه بی مثال شمرده میشود.

به گفته مولف، این ملاقات مواضع کرملن را در صحنه بین المللی به مثابه میانجی در پروسه حل صلح آمیز تحکیم می بخشد.

مسکو مذاکرات را بین هیات جنبش «طالبان» (سازمان تروریستی، ممنوع در فدراسیون روسیه — تبصره مدیریت مسوول) و اعضای شورای عالی صلح افغانستان به تلاش تحکیم نقش خود به مثابه میانجی در پروسه حل صلح آمیز منازعه بین شورشیان اسلامگرا و حکومت کابل که از حمایت امریکا برخوردار می باشد، برگزار نمود.

این ملاقات که در روز جمعه صورت گرفت، به تبارز تلاش های مسکو در افغانستان مبدل گشت که یکبار دیگر بعد از تقریباً 30 سال پس از خروج نیروهای شوروی از این کشور بوجود آمده اند.

وزارت خارجه روسیه اعلام داشته که حضور نمایندگان «طالبان» که از دفتر خود در دوحه پنج نماینده خود اعزام کرده، حادثه بی مثال محسوب میشود که متوجه حل صلح آمیز می باشد، باوجود اینکه این ملاقات نتائیج کم عملی به بار آورد.

حکومت افغانستان نمایندگان خود را به این ملاقات اعزام نکرد و فیصله نمود، بجای این به مسکو اعضای شورای عالی صلح روان کند که انستیتوت ملی می باشد، اما در عین حال غیرحکومتی است».

هم حکومت افغانستان و هم «طالبان» بر این پافشاری میکردند که این کنفرانس مذاکرات مستقیم صلح محسوب نمی شوند. اما وزارت خارجه روسیه سعی میکرد توجه را بر این نقطه متمرکز سازد که در ملاقات هیات های جناح های متخاصم در افغانستان و همچنان نمایندگان ایران، چین، پاکستان، تاجکستان، ازبکستان و ترکمنستان شرکت ورزیدند. ملاقات در «پریزیدنت  هوتل» در مسکو صورت گرفت.

© Sputnik / Vladimir Astapkovich /  مراجعه به بانک تصاویر بازگشت روسیه به افغانستان
 بازگشت روسیه به افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
بازگشت روسیه به افغانستان

سرگی لوروف وزیر خارجه روسیه اعلام داشت:« شرکت آنها در مراسم امروزی باید به سهم مهم جهت ایجاد شرایط مساعد برای آغاز مذاکرات مستقیم بین حکومت، جنبش طالبان و نمایندگان حلقات وسیع اجتماعی-سیاسی کشور مبدل گردد».

مسکو طی چند سال اخیر سعی می ورزد نقش مهمتر در دیپلوماسی بین المللی بازی کند و جهت حل منازعات مختلف تلاش می ورزد و اکثراً امریکا را در درجه دوم قرار دهد. روسیه همچنان ابتکار مذاکرات در باره حل صلح آمیز منازعه سوریه پیشکش نمود و به آن دول منطقه، مانند ترکیه و ایران پیوستند.

قابل یاداوری است که هم در سوریه و هم در افغانستان نظامیان امریکا قرار دارند. امریکا کمپاین را علیه «دولت اسلامی» (داعش — سازمان تروریستی، ممنوع در فدراسیون روسیه — تبصره مدیریت مسوول) در سوریه در سال 2014 راه اندازی کرد. نظامیان امریکا عملیات شان را در افغانستان از سال 2001 پیش می برد، وقتیکه کمپاین نظامی خود را در آنجا به منظور نابودسازی «القاعده» (سازمان تروریستی، ممنوع در فدراسیون روسیه — تبصره مدیریت مسوول) و سقوط حکومت «طالبان» آغاز کرد،

شیرمحمد عباس ستانکزی، رهبر جناح سیاسی «طالبان» از دفتر قطر، اعلام داشت که «طالبان» مذاکرات مستقیم با حکومت در کابل پیش نخواهد برد و خروج تمام نظامیان خارجی را از کشور مطالبه کرد.

© Sputnik / Vladimir Astapkovich /  مراجعه به بانک تصاویر روسیه بین «طالبان» و شورای عالی صلح مذاکرات برگزار میکند
روسیه بین «طالبان» و شورای عالی صلح مذاکرات برگزار میکند - اسپوتنیک افغانستان
روسیه بین «طالبان» و شورای عالی صلح مذاکرات برگزار میکند

طالبان همچنان اعلام داشتند که آنها برای ادامه مذاکرات مستقیم با واشنگتن آماده اند که زلمی خلیلزاد دیپلومات امریکایی آن را رهبری میکند.

ستانکزی، طوریکه رسانه های روسیه خبر میدهند، اعلام داشت:« ما حکومت فعلی را به مثابه (حکومت) قانونی به رسمیت نمی شناسیم. از همینرو ما با آنها مذاکرات پیش نخواهیم برد. کابل حتی به این کنفرانس نماینده خود را نه فرستاد».

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала