استولتنبرگ: ناتو پاسخگوی مداخله نظامی در لیبیا نیست

© AFP 2023 / Paul J. Richardsاستولتنبرگ: ناتو پاسخگوی مداخله نظامی در لیبیا نیست
استولتنبرگ: ناتو پاسخگوی مداخله نظامی در لیبیا نیست - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو معتقد است که، در عملیات های 2011، در لیبیا ناتو هیچگونه مسوٌلیتی در قبال ندارد.

به گزارش اسپوتنیک، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، در کنفرانسی در برلین، گفت که عملیات در لیبیا توسط ناتو آغاز نشد ، بلکه شماری از کشور های اروپایی این عملیات را آغاز کرد، اما آنها سپس متوجه شدند به کمک این ائتلاف نیاز دارند.
استولتنبرگ گفت،البته، گاهی اوقات متحدان اروپایی باید قادر باشند تا کاری را، بدون ایالات متحده انجام دهند. ما هیچوقت ابراز نکردیم که تمام عملیات های ناتو باید درهمکاری با ایالات متحده صورت گیرد. فقط در عملیات های بزرگ به کمک امریکا ضرورت ایجاد می گردد. 

دیدار رئیس جمهورغنی و ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو در کابل - اسپوتنیک افغانستان
استولتنبرگ: خروج نیروهای ناتو از افغانستان بستگی به شرایط دارد

دبیر کل ناتو گفت، به طور مثال من آغاز عملیات در لیبیا را به خوبی بیاد دارم، زیرا در آن زمان من نخست وزیر ناروی "که سپس با این عملیات یکجا شد" بودم.
به گفته وی، "عملیات لیبیا در واقع عملیات ناتو نبود، این عملیات توسط اروپا آغاز شد. این عملیات نه توسطآلمان، بلکه بیشتر از سوی فرانسه و بریتانیا آغاز شد."
استولتنبرگ در اخیر چنین نتیجه گیری نمود: "به نظر من اگر در مورد استقلال استراتژیک صحبت شود، پس روشن نیست که این دقیقا چه معنایی دارد، اما صحبت بر سر اجرای انجام یک کار استراتژیک بزرگ مطرح بحث می باشد".
عملیات و مداخله نظامی در لیبیا در تاریخ 19 مارچ 2011 توسط ائتلافی از چند کشور در پاسخ به جنگ داخلی لیبیا آغاز گردید. این عملیات نظامی با شلیک بیش از 110 راکت کروز توسط امریکا و بریتانیا آغاز شد.
پس از ائتلاف اولیه توسط کشورهای بلژیک، کانادا، دانمارک، فرانسه، ایتالیا، ناروی، قطر، اسپانیا، بریتانیاو ایالات متحده مجموع کشورهای این ائتلاف به نوزده کشور رسید که در موارد جدیدتر کمک به اجرای منطقه پروازممنوع، انجام محاصره دریایی و ارائه تسلیحات لوژستیکی بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала