واکنش کابلوف به اتهام پذیرایی تروریستان در مسکو

© Sputnik / Vladimir Astapkovich /  مراجعه به بانک تصاویر واکنش کابلوف به اتهام پذیرایی تروریستان در مسکو
واکنش کابلوف به اتهام پذیرایی تروریستان در مسکو - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رسانه های خارجی: مسکو از تروریستان پذیرایی می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک ضمیر کابلوف در مصاحبه اختصاصی با این خبرگزاری در واکنش به این که گویا که مسکو از تروریستان پذیرایی میکند، گفت: "مسکو یکی از جناح های متخاصم در افغانستان را نزد خود پذیرفت چون هدف این ملاقات مساعدت به راه اندازی پروسه صلح در افغانستان بود. دعوت نکردن یکی از جناح های در گیر در جنگ شاید عجیب به نظر می رسید. بدون جناح در گیر در جنگ هیچگونه صحبت پرمحتوا وجود داشته نمی تواند و باید گفت که از نقطه نظر حقوقی این کار برای ما ممنوع نیست".
کابلوف گفت که این اولین مورد نیست که با طالبان ملاقات صورت می‌گیرد. سال گذشته در پاکستان نیز ملاقات سازماندهی شده بود که در آن امریکا و چین نیز حضور داشتند، این کدام حرف نو نیست. اما دیدار در چنین یک چوکات وسیع این بار اول بود. ما برای اولین بار چنین زمینه ملاقات را برای شرکت کنندگان منطقوی سازماندهی کردیم.
وی علاوه کرد که پیش از این هیچکس نتوانسته بود طالبان و نمایندگان کابل را باهم یکجا گردهم بیآورد.
صحبت نمودن در مورد پیروزی هنوز قبل از وقت است، اما ما تا حال کار کمی انجام داده ایم و انجام دادن کار زیادی در پیشرو قرار دارد. گام نخست در جهت پیروزی به این مفهوم برداشته شده که دورنمای آغاز دیالوگ بین الافغانی بوجود آمده است.
ضمیر کابلوف در واکنش به اظهارات شیرمحمد عباس ستانکزی، رهبر دفتر سیاسی جنبش طالبان که هنگام کنفرانس مطبوعاتی بسته بعد از ملاقات اعلام داشت که 70-75% خاک افغانستان، تحت کنترول آنها قرار دارد، گفت: "این شاید واقعیت داشته باشد. باید، برعلاوه، این نقطه را مدنظر گرفت که صحبت راجع به کدام زمان مطرح است شب یا روز، اگر صحبت راجع به شب شبانه روز مطرح باشد، پس شاید اراضی بیشتر را آنها (طالبان) شبانه کنترول نمایند، مناطقی هم است که حکومت افغانستان در آنجا تسلط کامل ندارد. ما مفاهیم کنترول و نفوذ را ازهم جدا می دانیم. مناطق وجود دارند که طالبان کنترول میکنند، آنها در آنجا حاکمیت اداری خود را ایجاد کرده که بطور حیرت انگیز با حکومت رسمی در همزیستی قرار دارد. مردم در حل مشکلات شان نزد قاضی طالبان میروند تا حکومت. نواحی هم است جای که طالبان نفوذ قوی تر دارند و حکومت تسلط ندارد".
مساله کنترول کاملاً روشن نیست، 17 سال قبل طالبان هیچ چیزی را کنترول نمی کرد، اما امروز ما راجع به چنین ارقام صحبت میکنیم. این چیزی است که راجع به آن باید اندیشید.
کابلوف در پاسخ به پرسش که حکومت افغانستان چه شرایط غیرقابل اجرا را پیشکش میکرد که راجع به آن شما در ابتدای کنفرانس کوتاه مطبوعاتی یاداوری نمودید، گفت: "شرایط حتمی حکومت افغانستان در حاشیه این نشست مذاکرات مستقیم با طالبان بود، ما طالبان را مجبور ساخته نمی توانیم. آنها طرح های سیاسی خود را دارند. یکی از شریط مساله ریاست (جلسه) بود که برای حکومت افغانستان اصولاً مهم بود. طالبان از این امر امتناع ورزیدند، از همینرو ما مجبور شدیم این مساله را بطور کل حذف نمائیم. ما خود به مثابه رئیس نه، بلکه به مثابه سازماندهندگان عمل نمودیم".
کابلوف در پاسخ به پرسش که آیا طالبان در مورد ورود و جابجاشدن خود در مسکو کدام خواست های خاص داشتند یا خیر، گفت: "مطالبات خاص وجود نداشت، ما آنها را جابجا ساختم. همکاران من با آنها از نزدیک کار میکردند، همراهی میکردند و کمک میکردند. آنها خود را راحت احساس میکردند. اگر شما دو هیات افغان را در پهلوی هم قرار دهید و ببینید که آنها بعد از این باهم چگونه معاشرت میکردند، شما، بدون آنکه آنها را از روی مشخصات چهره بشناسید، فوری نخواهید گفت که کی ها نمایندگان طالبان اند و کی نماینده کابل".
شایان ذکر است که نشست صلح مسکو هشتم و نهم نوامبر(17 و 18عقرب) با حضور اعضای دفتر سیاسی طالبان و نمایندگان رسمی و غیررسمی شماری از کشورها از جمله آمریکا در روسیه برگزار شد.
طالبان در این نشست به خروج نظامیان خارجی از افغانستان تاکید و از گفت‌وگو با اعضای شورای عالی صلح افغانستان نیز خودداری کردند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала