خانه‌های مزارشریف وارد «گوگل‌ مپ» می‌شود

© Sputnik / شهرداری مزار شریف / شهرداری مزار شریفخانه‌های مزارشریف وارد «گوگل‌ مپ» می‌شود
خانه‌های مزارشریف وارد «گوگل‌ مپ» می‌شود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
برای نخستین بار در افغانستان آدرس‌گذاری آنلاین و ثبت نشانی‌ها روی نقشۀ گوگل در شهر مزارشریف اجرا می‌شود.

مشخص نبودن آدرس‌ها در افغانستان یکی از مشکلات در برابر مردم به ویژه گردشگران خارجی است که به افغانستان سفر می‌کنند. مردم نمی‌توانند حتی در کابل به آسانی آدرسی را بیابند.

عتیق الله وهاب‌زاده معاون شهرداری شهر مزار شریف در مورد اینکه برای نخستین بار خانه‌های شهر مزارریف در افغانستان وارد نقشۀ گوگل می‌شود، به خبرگزاری اسپوتنیک گفت:

«بیشتر از شش ماه می‌شود که کار عملی این پروژه در مزار شریف آغاز شده تا اکنون دو ناحیه را زیر پوشش گرفته و همچنان هشت ناحیه دیگر شهر هم در پلان است که عنقریب کارهای عملی شان شروع می‌شود و تا سال آینده تمام شهر مزار شریف وارد سیستم گوگل مپ خواهد شد و شهروندان این ولایت با استفاده از سیستم موقعیت‌یاب و یا گوگل مپ به آسانی می‌توانند آدرس‌های مورد نیازشان را پیدا کنند.»

خودکفایی یک دختر جوان با زنبورداری در ولایت بلخ - اسپوتنیک افغانستان
خودکفایی یک دختر جوان با زنبورداری در ولایت بلخ

وهاب‌زاده معاون شهرداری شهر مزار شریف می‌گوید که هرگاه تمامی شهرهای بزرگ افغانستان آدرس گذاری شده و در سیستم "جی پی اس" قابل دریافت باشند، سهولت‌های زیاد به مردم به ویژه خارجیانی که از افغانستان دیدن می‌کنند، فراهم می‌شود.

عتیق‌الله وهاب‌زاده معاون شهرداری شهر مزار شریف در مورد اینکه چگونه سرک‌ها و کوچه‌ها کودگذاری می‌شود به اسپوتنیک گفت:

«در نخست تمام خانه‌ها، کوچه‌ها و سرک‌ها کود گذاری می‌شود، توسط کمیسیون، نام‌گذاری می‌شود و بر هر دروازه خانه‌ها لوحه‌های حاوی شماره نصب می‌گردد با این کار می‌توانیم از طریق اینترنت دسترسی به تمام نقاط شهر را داشته باشیم».

شهرداری مزار شریف شش ماه پیش کار سروی سیستم آدرس گذاری آنلاین را آغاز کرده است و کار عملی این سیستم در دو ناحیه شروع گردیده و ناحیه 6 شهر مزار شریف کارش تقریباً تکمیل گردیده است و تاکنون بیشتر از 10 هزار خانه در ناحیه ششم شهر مزار شریف وارد این سسیتم (موقعیت‌یاب جهانی یا جی‌پی‌اس) شده است.

وهاب‌زاده، معاون شهرداری شهر مزار شریف، در مورد دستاوردهای شهرداری شهر مزار شریف افزود:

«شهرداری مزار شریف خوش‌بختانه پلان‌هایی که داشته است را تطبیق کرده و یگانه دستاوردی که شهرداری شهر مزار شریف داشته قبلاً ساحات غیرپلانی بسیار زیاد بود که ما توانیستم زیر پلان بیاوریم و در تمام ساحات نقشه در حال تطبیق‌ شدن است. ماستر پلان قبلی شهر ما که 36.7 کیلومتر بود و ماستر پلان جدید که تقریبا کارش نهایی است که به سال آینده کارش عملاً آغاز می‌شود 420 کیلومتر را احتوا می‌کند را تحت پوشش قرار می‌دهد و همچنان در زیربنای شهر از جمله ساخت سرک‌ها و سرسبزی شهر دستاوردهای خوب داریم».

پلان آدرس‌گذاری آنلاین و ثبت نشانی‌ها روی نقشۀ کوگل مپ بالای پنج ولایت بزرگ افغانستان تطبیق می‌شود اما بلخ نخسین ولایت در افغانستان است که این ابتکار را روی دست گرفته و تا کنون بیشتر از ده هزار آدرس را وارد سیستم جی‌پی‌اس یا گوگل مپ کرده است.

یکی از خصوصیات مهم یک شهر ، گویا بودن آن است و یکی از ویژگی های گویا بودن شهرها روند صحیح نامگذاری سرک‌ها و کوچه‌ها آن شهر می‌باشد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала