احتمال فساد در سیستم مبارزه با فساد افغانستان

© Photo / FB / AGOگندیدن نمک؟ احتمال فساد در سیتسم مبارزه با فساد افغانستان
گندیدن نمک؟ احتمال فساد در سیتسم مبارزه با فساد افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
به تازگی سیگار مرکز مبارزه با فساد افغانستان را به فساد متهم کرده است.

سیگار دادستانی کل افغانستان به ناکارایی متهم نموده می گوید که این نهاد قضایای بزرگ فساد را پی‌گیری نکرده است.

مرکز مبارزه با فساد افغانستان باید مرکزی برای کمک به پولیس، دادستان و دادگاه‌ها برای مبارزه بهتر به فساد و ایجاد فرهنگ مسئولیت‌پذیری باشد اما در عوض  اداره بازرسی امریکا در امور بازسازی افغانستان موسوم به «سیگار» در گزارشی اعلام کرد که مقامات وزارت عدلیه امریکا، محمد فرید حمیدی دادستان کل افغانستان را به عدم صداقت، فساد و ناکارآمدی متهم می‌کنند.

در ادامه گزارش سیگار آمده است: فعالیت دادستان کل ناکارآمد است، دستاوردی نداشته است و با سفارت امریکا در رابطه با مسایل مربوط به مبارزه با فساد همکاری نمی‌کند.

سیگار افزود که مقامات امریکایی حمیدی را به دروغگویی درباره بازداشت وکلا به دلیل فساد، اظهارات دوگانه درباره ایجاد نظامی مدرن برای رسیدگی به پرونده‌های قضایی متهم کردند اما وی در پاسخ به چنین انتقاداتی درخواست بودجه بیشتر می‌کند.

این نهاد بازرسی مدعی شد حمیدی در برابر تغییر و ایجاد اصلاحات مقاومت می‌کند زیرا نگران آن است که شفافیت بیشتر سبب روشن شدن فساد در این دستگاه شود.

جمشید رسولی سخنگوی دادستان کل افغانستان در مورد اتهامات سیگار در یک گفتگوی ویژه به اسپوتنیک گفت:

«سیگار بدون گفتگو با این نهاد گزارشش را تهیه کرده و اتهاماتی را که بر این نهاد وارد کرده، بی بنیاد است. این گزارش کاملأ بی اساس و به دور از حقیقت‌ است و در این گزارش‌ هیچ معیار اخلاقی و مسلکی رعایت نشده است».

وی می گوید که سیگار با نشر چنین گزارش های که بدور از حقیقت است بیشتر اعتبار خود را با تزلزل مواجه می سازد.

آقای رسولی تصریح کرد که «در زمان تهیه این گزارش سیگار هیچگونه اطلاعاتی را از دفتر لوی سارنوالی مطالبه نکرد، تا دادستانی بر اساس اسناد، معلومات دقیق را در اختیار شان قرار می داد».

رسولی گفت، مبارزه با فساد اداری در صدر برنامه‌های این اداره قرار دارد و دادستان کل تا به حال چندین مقام را به میز محاکمه کشانیده است.

آقای رسولی گفت، دادستانی افغانستان در امر مبارزه با فساد اداری متعهد است:

«سابقه‌ی ما در ‌امر مبارزه با فساد روشن است و می‌تواند از طریق یک نهاد مستقل و حرفه‌یی و غیر پوپولیستی تایید شود».
سخنگوی دادستانی کل، ایجاد مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد و محاکمه‌ی شماری از مقام‌‌های دولتی متهم به فساد و زیان‌های هنگفت مالی در کابل‌بانک  و پرونده وزیر مخابرات را از دستاوردهای عملی در راستای مبارزه با فساد اداری خواند:

«ماموران این اداره‌ در جریان دو سال گذشته 772 پرونده فساد بزرگ را در شرایطی که با تهدید و خطر مرگ نیز مواجه بوده‌اند، بدون توجه به موقف افراد بررسی کرده‌ و به میلیون ها دالر به حساب دولت تحویل شده است».

وی گفت در این اواخر 8 قضیه بزرگ و 5 قضیه وزراء تحقیق و به محکمه سپرده شد که محکمه وزیر مخابرات را می توان از آن جمله یاد کرد که نشان دهنده عزم قاطع دادستانی افغانستان در امر مبارزه با فساد است.  

وی میگوید، نشر چنین گزارش ها نه تنها هیچگونه مساعدت در امر مبارزه با فساد نمی کند، بلکه افکار اجتماعی را نیز مغشوش نموده وتا حدی هم تأثیرات منفی در امر مبارزه با فساد خواهد داشت:

«ما آماده هستیم هرگونه معلومات مورد نیاز را در دسترس نهاد های ملی و بین المللی قرار دهیم. تمام معلومات ما براساس واقعیت ها استوار است. وی برای مصداق گفته‌هایش گزارش یوناما را به عنوان معتبرترین نهاد یادآوری نمود که چندی پیش فعالیت های دادستانی افغانستان را در امر مبارزه با فساد مورد تقدیر قرار داد».

وی تأکید کرد که بررسی مثبت دفتر یوناما از عملکرد دادستانی در امر مبارزه با فساد، گواهی بر اجرایی شدن تعهدات عمومی ما در حاکمیت قانون و محو فساد است:

«دادستان کل افغانستان و سائر همکاران این اداره پاسخگو در مقابل مردم افغانستان هستند و من به عنوان سخنگوی این اداره به مردم افغانستان اعلام می کنم که لوی سارنوالی افغانستان، گزارش ادارۀ بازرس ویژه ایالات متحده در امور بازسازی افغانستان (سیگار) را در بارۀ پاسخ‌گو نبودن این نهاد در مبارزه در برابر فساد، رد می‌کند».

جان سپکو سربازرس ویژه اداره بازرسی امریکا در امور بازسازی افغانستان پیش از این نیز در گزارشی ضمن متهم کردن مرکز مبارزه با فساد افغانستان به عدم پیگیری مفسدان بزرگ اقتصادی در این کشور، تاکید کرده بود که بسیاری از پرونده‌های فساد به دلیل عدم اراده سیاسی مورد پیگرد قانونی قرار نگرفته و مرکز مبارزه با فساد افغانستان نیز به پیگرد مفسدان بزرگ اقتصادی به دنبال مجرمان کوچک است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала