کاهش تولید تریاک در افغانستان

© AP Photo / Abdul Khaliqکاهش تولید تریاک در افغانستان
کاهش تولید تریاک در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سازمان ملل: به دلیل خشکسالی در افغانستان تولید تریاک ۲۹ درصد کاهش یافته است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، بر اساس یافته‌های سازمان ملل که به همکاری وزارت مبارزه با موادمخدر و وزارت داخله تهیه شده، نشان می‌دهد که تولید تریاک در سال روان در افغانستان، ۲۹ درصد کاهش یافته است.
بربنیاد این گزارش، امسال شش‌هزار و چهارصد تُن تریاک از کشت‌زارهای کشور گردآوری شده است در حالی که سال پار، نُه‌هزار تُن تریاک در کشور تولید شده بود.
به گفتۀ این سازمان، علت اصلی کاهش کشت و تولید موادمخدر در افغانستان خشکسالی بوده است. این گزارش هم‌چنان نشان می‌دهد که کشت کوکنار نیز ۲۰ درصد کاهش یافته است.
در گزارش آمده است که در حال حاضر در ۲۴ولایت افغانستان کوکنار کشت می‌شود و در ده ولایت دیگر کشت این گیاه صفر است.
رییس ادارۀ مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل متحد، نبود حاکمیت قانون، نبود ادارۀ حکومت در بخش‌های از کشور و نیز بی‌ثباتی سیاسی را عامل اصلی کشت کوکنار در افغانستان می‌داند.
مارک کولهن می‌گوید: «یکی از علت‌های اصلی کاهش کشت کوکنار در شمال و غرب کشور خشکسالی‌ها است».
امسال، درمیان ولایت‌هایی که کشت کوکنار در آن‌ها کاهش یافته است جوزجان با کاهش ۹۰در صدی در جایگاه نخست و هلمند با کاهش پنج درصدی در جایگاه آخر قرار گرفته است.
با این هم ۶۹ درصد کل مواد مخدر کشور در حوزۀ جنوب به ویژه در ولایت‌های هلمند، کندهار و ارزگان تولید می‌شود.
سلامت عظیمی، وزیر مبارزه با مواد مخدر در این باره می‌گوید: «گسترش برنامه‌های معیشت بدیل، توسعۀ برنامه‌های جامع آگاهی عامه، اطلاع رسانی و سایر برنامه‌های مبارزه علیه مواد مخدر در ایجاد این دست آورد عمده، تأثیر گذار بوده است.»
آمارهای سازمان ملل متحد، ارزش مجموعی تولید تریاک را در کشت‌زارهای افغانستان امسال یک اعشاریه چهار میلیارد دالر تخمین زده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала