طرح برگزاری چهار انتخابات همزمان در افغانستان

© Photo / IEC / IECطرح برگزاری چهار انتخابات همزمان در افغانستان
طرح برگزاری چهار انتخابات همزمان در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در افغانستان طرح برگزاری چهار انتخابات به صورت همزمان در ۲۲ سرطان سال آینده به رایزنی گذاشته شده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه هشت صبح، کمیسیون مستقل انتخابات، طرح برگزاری همزمان چهار انتخابات به تاریخ ۲۲ سرطان سال آینده را با نهادهای ناظر انتخاباتی، احزاب سیاسی و نهادهای جامعه مدنی به رایزنی گذاشت.
پیشتر این نهاد مصمم بود تا انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات پارلمانی ولایت غزنی را به تاریخ ۳۱ حمل سال ۱۳۹۸ برگزار کند و انتخابات شورای‌های ولسوالی و شوراهای ولایتی را با اندکی تأخیر و در یک زمان دیگر برگزار کند.
هرچند این طرح نهایی نبود اما نهادهای ناظر انتخاباتی و احزاب سیاسی با آن مخالفت کردند.
به تازه‌گی اما کمیسیون مستقل انتخابات طرح تازه‌ای را در این خصوص معرفی کرده است.
بر اساس این طرح، انتخابات پارلمانی غزنی، انتخابات شوراهای ولسوالی‌، انتخابات شوراهای ولایتی و انتخابات ریاست جمهوری به تاریخ ۲۲ میزان سال آینده برگزار خواهد شد. طرحی که براساس آن زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تا سه ماه به عقب می‌افتد.
کمیسیون مستقل انتخابات روز دوشنبه پنجم قوس، در نشستی زیر نام « نشست ملی انتخابات» این طرح را با نهادهای ناظر انتخاباتی، احزاب سیاسی و نهادهای مدنی به رایزنی گذاشت.
سیدحفیظ‌الله هاشمی، کمیشنر کمیسیون مستقل انتخابات، در این نشست گفت که در طرح تازه کمیسیون مستقل انتخابات، تاریخ برگزاری همزمان چهار انتخابات، ۲۲ سرطان سال آینده در نظر گرفته شده است.
آقای هاشمی گفت که مطابق این طرح اعلان نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری در ۱۰ عقرب سال آینده پیش‌بینی شده است.
همزمان با این، عبدالبدیع صیاد رییس کمیسیون مستقل انتخابات، بیان کرد که آنان از روی «ناگزیری» تصمیم به طرحی گرفته است که مورد قبول همه باشد.

آقای صیاد تصریح کرد: «اعلام تقویم انتخابات ریاست جمهوری در ۳۱ حمل سال آینده مطابق قانون اساسی کشور است، ولی به اساس بعضی ملاحظات باید تخطی قانونی داشته باشیم تا تمام کمی و کاستی در انتخابات آینده مد نظر گرفته شود.»
رییس کمیسیون مستقل انتخابات تأکید کرد که در تقویم انتخابات ریاست جمهوری موضوع امنیت، اعتمادسازی مردم، بودجه، حمایت سیاسی حکومت و وضعیت جغرافیایی کشور باید مد نظر گرفته شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала