نادیده گرفتن طرح صلح احزاب از سوی اشرف غنی

© Photo / ARG / ARGنادیده گرفتن طرح صلح احزاب از سوی اشرف غنی
نادیده گرفتن طرح صلح احزاب از سوی اشرف غنی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
احزاب: رئیس جمهور افغانستان طرح‌های رهبران سیاسی در بارۀ صلح را نادیده گرفت.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، محمد ناطقی، رییس کمیتۀ احزاب و جریان‌های سیاسی در این باره گفت: «حرف‌هایی که با رییس‌جمهورغنی در بارۀ آن گفت وگو شد، ایجاد بورد مشورتی برای صلح بود، ایجاد هیئت برای صلح بود؛ ولی نتایج آن این نبود که حالا بیرون داده شد.»
این احزاب، بر گفت‌وگوها میان طالبان، حکومت، احزاب سیاسی و نهادهای جامعه مدنی تأکید می‌ورزند و می‌گویند که حتا طالبان حاضر استند تا با رهبران سیاسی در بارۀ صلح گفت‌وگو نمایند.
احسان نیرو، سخن‌گوی معاونیت نخست ریاست‌جمهوری اظهار داشت: «شنود بر طرح‌های احزاب سیاسی از سوی رییس جمهور افغانستان صورت نگرفته. اگر این شنود صورت می‌گرفت ما حالا یک حالتی را می‌داشتیم که این هیئت مرکب از کسانی می‌بود که حداقل پیشنهاد شده بود از سوی از احزاب سیاسی در افغانستان».
شماری از مقام‌های پیشین حکومت نیز از حکومت می‌خواهند که روند صلح باید با رهبران سیاسی به گونه مشترک به پیش برده شود.
امرالله صالح، رییس پشین امنیت ملی گفت: «قشر سیاسی را قشری را که زیر پرچم افغانستان استند و قانون اساسی را قبول دارند، اینان را شما بسیج بسازید و بسیج معنایش این نیست که شامل قدرت بسازید، اجندای صلح و جنگ را با اینان مشترک بسازید تا از یک موقف قوی با دشمن مذاکره کنید».
ایجاد یک هیئت یازده نفری که حکومت برای پیشبرد گفت‌وگوهای صلح تعیین کرده‌است، با انتقادهای سختی روبه‌رو شده است.
شورای علما می‌گوید، حکومت کسانی را در هیئت گفت‌وگوکننده بگمارد که بتوانند با "لهجه" طالبان سخن بزنند.
در همین حال، گفته می‌شود که ایالات متحد امریکا از کشورهای شرکت کننده در نشست ژنو خواسته است تا در سخنرانی‌های شان از ادامۀ کمک‌های شان پس از موافقت صلح به افغانستان و نیز بر ایجاد یک گروه کاری برای توسعه برنامه‌های ملی اقتصادی و احیای مجدد که سبب رشد سرمایه گذاری‌های بین بین المللی شود تأکید نمایند.
شایان ذکر است، شماری از کشورها از این که بر خلع سلاح طالبان و حفظ دستاوردهای یک و نیم دهه گذشته تأکید نشده است ابراز نگرانی می‌کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала