پس از فسخ قرارداد با شرکت روسی، شرکت پاکستانی پروژهٔ بند پکتیا را دیزاین می‌کند

© Sputnikپس از فسخ قرارداد با شرکت روسی، شرکت پاکستانی پروژهٔ بند پکتیا را دیزاین می‌کند
پس از فسخ قرارداد با شرکت روسی، شرکت پاکستانی پروژهٔ بند پکتیا را دیزاین می‌کند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کار ساخت بند برق مچلغو پکتیا چند سال پیش آغاز شده بود، اما به گفتهٔ وزارت انرژی و آب افغانستان به علت برخی مشکلات تخنیکی، کار آن در سال ۱۳۹۳ متوقف گردید.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری آوا، محمد گل خُلمی، سرپرست وزارت انرژی و آب افغانستان گفت: طی قراردادی تنها دیزاین این پروژه به کمپنی انجنیری پاکستانی واگذار شده که تا یک ماه دیگر کار آن تکمیل خواهد شد.

به گفتهٔ وی، "این بند ۵۸.۵ متر ارتفاع دارد، ساحه آبگیری آن ۶۶.۸۵ کیلومتر مربع است و ظرفیت ذخیره کاسه بند ۵.۲۸ میلیون متر مکعب آب می‌باشد و در ضمن تولید یک مگاوات برق را می‌کند، مهمتر از آن آبیاری ساحه است که ۲۳۵۳ هکتار زمین تحت پوشش آبیاری بند قرار می‌گیرد."

هند دو بند بزرگ برق در افغانستان می‌سازد - اسپوتنیک افغانستان
هند دو بند بزرگ برق در افغانستان می‌سازد

به گفته خُلمی، هشتاد درصد دیزاین این پروژه قبلاً از سوی دو قراردادی دیگر تکمیل شده است.
کار ساخت این بند چند سال پیش آغاز شد، اما به گفتهٔ وزارت انرژی و آب به علت برخی مشکلات تخنیکی، کار آن در سال ۱۳۹۳ متوقف گردید.
برای دومین بار قرارداد ساخت بند مچلغو، میان این وزارت و کمپنی روسی "پروجکت دیزاین اجنسی" به امضا رسید اما حالا مسئولان این وزارت می‌گویند که قرارداد با این کمپنی فسخ شده زیرا آنان بدون ارزیابی منطقه قیمت داده بودند و حاضر نشدند تا این پروژه را به پیش ببرند.
این وزارت همچنان پروژه‌های قرارداد بازسازی کانال چم تپه ولایت قندوز به ارزش ۱۶ میلیون افغانی با شرکت ساختمانی و انکشافی اجتماع و قرارداد تحکیم دیوار استنادی سواحل درونته عزیزخان کح را با شرکت ساختمانی نبی افغان و ژواک انجنیریک به امضا رساند.
در همین حال ضیا الحق نماینده کمپنی انجنیری پاکستانی گفت که آنان متعهد اند که دیزاین پروژه را در زمان معین آن تکمیل کنند.
وی گفته است:"به شما اطمینان می‌دهم که ما این بند را در زمان معین تکمیل خواهیم کرد البته تحت رهبری وزارت انرژی و آب، ما از محل بند دیدن کردیم، یک موقعیت زیبا دارد، ما انشاالله در زمان تطبیق دیزاین همکاری خوب با وزارت خواهیم داشت".
از سویی هم برخی نمایندگان مردم پکتیا در پارلمان از جمله نواب منگل که در این نشست حضور داشت گفت که در این پروژه از آغاز تاکنون میلیون‌ها دالر ضایع شده است.
وی ابراز امیدواری کرد تا این بار کار دیزاین و ساخت پروژه مچلغو بدون تاخیر به پایه اکمال برسد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала