ایجاد هیت احزاب جهادی برای نشست با طالبان

© Photo / ریاست فرهنگی حزب اسلامیگلبدین حکمتیار
گلبدین حکمتیار - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
احزاب جمعیت، اسلامی و جنبش هیئت‌های مستقل صلح را ایجاد کرده‌اند.

اسپوتنیک به نقل از طلوع، در همین حال، حزب اسلامی گلبدین حکمتیار، جنبش ملی و نیز شمار دیگری از احزاب و جریان‌های سیاسی یک هیئت هفت نفری را برای دیدار با طالبان شکل داده‌اند و به گفتۀ همایون جریر، عضو حزب اسلامی قرار است این هیئت در یکی از کشورهای بیرونی، با طالبان دیدار کند.

خواست شورای عالی صلح در حمایت از مذاکرات مستقیم دولت با طالبان - اسپوتنیک افغانستان
خواست شورای عالی صلح در حمایت از مذاکرات مستقیم دولت با طالبان

همزمان با سومین سفر زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان به کابل، احزاب سیاسی بزرگ، از تشکیل هیئت‌های مستقل گفت وگو کننده با طالبان خبر می‌دهند.
جمیعت اسلامی، حزب اسلامی گلبدین حکمتیار و جنبش اسلامی احزاب استند که هیئت‌های جداگانه و مستقل از هیئت حکومتی، برای گفت وگو با طالبان ایجاد کرده‌اند.
نور رحمان اخلاقی، یک عضو جمعیت اسلامی در این باره گفت: «ما هر کاری‌که می‌کنیم از مجرای کمیتۀ صلح جمعیت اسلامی افغانستان می‌شود و تأکید ما این است که حوزۀ مقاومت یک طرف اصلی مذاکرات صلح باشد».
در همین حال، حزب اسلامی گلبدین حکمتیار، جنبش ملی و نیز شمار دیگری از احزاب و جریان‌های سیاسی یک هیئت هفت نفری را برای دیدار با طالبان شکل داده‌اند و به گفتۀ قرار است این هیئت در یکی از کشورهای بیرونی، با طالبان دیدار کند.

تشکیل هیئت گفتگوکننده صلح با طالبان تا چند روز دیگر - اسپوتنیک افغانستان
تشکیل هیئت گفتگوکننده صلح با طالبان تا چند روز دیگر

همایون جریرمیگوید: «احزاب، طرفدار مذاکرات بین‌الافغانی هستند. طرف‌های بین‌الافغانی سه طرف می‌تواند باشد؛ طالبان، طرف دولت و قوت‌های سیاسی که بیرون از دولت هستند».
عبدالله قرلق، معاون حزب جنبش ملی نیز اظهار داشت: «طالبان مخالفین آماده‌گی ندارند که با این کمیته و بورد {حکومت} داخل مشوره و گفت‌وگو شوند؛ از همین خاطر احزاب مجبور و ناگزیر به این شدند که باید خودشان یک کمیته را تعیین کنند».
این در حالی است که ارگ ریاست‌جمهوری، امروز در یک اعلامیه گفت که زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان جزئیات گفت‌وگوهایش را با مقامات پاکستان با رهبران حکومت وحدت ملی درمیان گذاشته است.
با این حال، زلمی خلیل‌زاد، ازبهر جلب پشتیبانی کشورهای دیگر دخیل در بحران افغانستان، امروز از کابل به مسکو نمود. انتظار می‌رود که آقای خلیل‌زاد به ازبکستان، ترکمنستان، بلژیک، امارات متحده عربی و قطر نیز سفر کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала