پاکستان چه نقشی در حملۀ تروریستی در چابهار ایران دارد؟

© AFP 2023 / Fars News Agency/Stringer پاکستان چه نقشی در حملۀ تروریستی در چابهار ایران دارد؟
پاکستان چه نقشی در حملۀ تروریستی در چابهار ایران دارد؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در نتیجۀ حملۀ تروریستی در شهر چابهار ایران دست کم چهار تن جان باخته و نزدیک به 30 تن دیگر زخم برداشته اند.

خبرگزاری اسپوتنیک با پیرمحمد ملازهی استاد ارشد و کارشناس مسایل افغانستان، پاکستان و هند در خصوص حادثه تروریستی چابهار در تاریخ 6 دسمبر مصاحبه نموده است. 

اسپوتنیک: شاهد حمله تروریستی در یکی از خیابان های چابهار بودیم 30 نفر مجروح شدند و چند نفر جان خود را از دست دادند، بر اساس گزارش خبرگزاری ایرنا، گروه انصار الفرقان مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته اند. آیا گروهک انصار الفرقان حمله تروریستی چابهار را انجام داده است؟ گروهک انصار الفرقان چگونه بوجود آمده است؟

ملازهی: انصار الفرقان در واقع بعد از این جند الله تجزیه شد و به گروه های مختلفی تقسیم شد. انصار الفرقان در کوه های صعب العبور استان سیستان بوجود آمده اند. این گروه چند ماه پیش مورد حمله نیروهای ایران قرار گرفت و رهبر آنها جلیل قنبرزهی کشته شد.

انفجار موتر بمب‌گذاری شده در چابهار ایران - اسپوتنیک افغانستان
انفجار موتر بمب‌گذاری شده در چابهار ایران + ویدیو

این گروه در منطقه چابهار شروع به سو استفاده از جوانان ناراضی در چابهار نمود. در واقع منطقه چابهار به دلیل منطقه آزاد خود دارای دوقطبی شد، این منطقه دارای تجار مرفه از مناطق دیگر و مردمی که زیر خط فقر هستند و حاشیه نشینی بسیار گسترده است. در واقع چابهار بیشترین حاشیه نشین را در کشور دارد.

در واقع این گروه ادعا دارد که مقامات ایرانی اهل سنت را نادیده گرفته است و بلوچ‌ها از حمایت دولتی برخوردار نیست. 

این فضای دو قطبی در منطقه فرصت سو استفاده به این گروه را داده است. البته من نشنیدم این گروه، مسئولیت این حمله تروریستی را بر عهده گرفته باشد. 

اسپوتنیک: آیا گروه انصار الفرقان با اقوام بلوچ از کشور افغانستان یا پاکستان ارتباط دارند و یا مستقل هستند؟

ملازهی: یک واقعیت وجود دارد که گروه هایی که دست به عملیات تروریستی و خشونت می زنند نیاز به احداث پایگاه هایی مطمئن در کشورهای همسایه دارند. شما می دانید که سیستان بلوچستان در پاکستان با ایران 980 کیلومتر مرز مشترک دارد. بلوچستان به سه بخش تقسیم شده که بخشی متعلق به ایران، پاکستان و در نیمروز افغانستان است. 

پاکستان با توجه به مشکلات امنیتی در کشمیر و هند، و در مرزهای دیورند در افغانستان دارد. مرزهای ایران را زیاد کنترل نمی کند، به همین دلیل این فرصت را به گروه های انصار الفرقان و جیش العدل می دهد تا به اصطلاح این گروه ها در این مناطق ایجاد به پایگاه هایی دور از دسترس ایران انجام دهند.  

شمار آسیب‌دیدگان حملۀ تروریستی در ایران به 30 تن رسید - اسپوتنیک افغانستان
شمار آسیب‌دیدگان حملۀ تروریستی در ایران به 30 تن رسید

معمولا این گروه ها کمتر در افغانستان فعالیت دارند و بیشتر بر روی ایران و پاکستان تمرکز دارد. این گروه های تروریستی بر بلوچستان پاکستان که یک ارتش آزادی بخش دارد که علیه حاکمیت پاکستان فعالیت می کند، بنابر این پاکستان امنیت مرزهایش را به خوبی نمی تواند تامین کند. پاکستان امنیت در مرزهای خود را اولویت خود قرار نمی دهد. همه چیز را بر عهده ایران قرار داده است.

با توجه به مشکلات مذهبی، اقتصادی، اجتماعی و نوع تبعیضی که بین اهل سنت در این منطقه وجود دارد. این ها فرصت هایی را برای گروه هایی انصار الفرقان ایجاد می کند که علیه ایران فعالیت کنند. 

من فکر می کنم پایگاه اصلی آنها در ایران قرار ندارد، گرچه خودشان مدعی هستند که در ایران قرار دارند، این گروه در بلوچستان پاکستان قرار دارد در واقع در منطقه ای که دولت مرکزی پاکستان زیاد به امنیت آن توجه خاصی ندارد، در واقع نوعی خلل و حفره امنیتی وجود دارد که باعث می شود گروه انصار الفرقان از آن سو استفاده کند. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала