دانشمندان منشاء اصلی شکل گیری زمین را شناسایی کردند

© Fotolia / Vadimsadovskiدانشمندان منشاء اصلی شکل گیری زمین را شناسایی کردند
دانشمندان منشاء اصلی شکل گیری زمین را شناسایی کردند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
محققان دانشگاه کالیفرنیا ایالات متحده امریکا نزدیک به درک فرایندهای هستند، که منجر به تشکیل زمین شده است.

مهتاب - اسپوتنیک افغانستان
مهتاب در نتیجه تصادم مستقیم زمین با سیاره تییا تشکیل شده است
به گزارش اسپوتنیک به نقل از پورتال Phys.org، محققان دانشگاه کالیفرنیا ایالات متحده امریکا نزدیک به درک فرایندهای هستند، که منجر به تشکیل زمین شده است.

سه فرضیه اصلی در مورد منشاء شکل گیری سیاره ما وجود دارد. در یکی از آنها، فرض می شود که زمین بسیار سریع (از دو تا پنج میلیون سال پیش)، با جذب آب و گازهای لازم برای زندگی از ابرها در اطراف خورشید جوان تشکیل شده است. فرضیه دوم این است، که از ذرات گرد و غبار تحت تابش خورشید تبدیل به اجسام آسمانی — planetaximals، با منبع ترکیبات ضروری تبدیل به زمین شده است. نظریه سوم این است، که زمین به آرامی و با توجه به شهاب سنگ های غنی از آب، اکسیجن و نایتروجن ایجاد شده است.

دانشمندان به منظور تعیین اینکه کدامیک از ایده ها نزدیک به حقیقت است، نسبت ایزوتوپ های نئون که توسط گوشته زمین در طی شکل گیری سیاره گرفته شده است را مورد تحلیل و تحقیق قرار داده اند. نئون به عنوان یک ذخایر برای آن دسته از گازهایی است که بخار، دی اکسید کربن و نایتروجن را آزاد می کند، اما بر خلاف این ترکیب ها، از طریق فرایندهای کیمیاوی و بیولوژیکی زیر تاثیر قرار نمی گیرد. پروفسور سجای محبت های می گوید: نئون به عنوان یک گاز نجیب بی اثر به طور دائمی اطلاعات را در مورد منبع آن حفظ می کند.

در این تحقیق سه ایزوتوب نئون 20، 21 و 22 مشخص می شوند، که همه آنها پایدار و غیر رادیواکتیو هستند، اما نئون 21 در طی فرسایش رادیواکتیو اورانیوم تشکیل شده است. بنابراین تعداد نئون —20 و نئون —22 از زمان تولد سیاره تغییری نیافته است، و به همین صورت محققان نتیجه می گیرند که هر یک از سه نظریه تشکیل زمین باید نسبت خود ایزوتوپهای 20 و 22 به یکدیگر را داشته باشد.

برای تعیین این ضریب، محققان نمونه هایی از گدازه بالش را مطالعه کردند. این سنگ های شیشه ای منشاء از روده های زمین، توسعه داده شده و در آب خنک شده است. یک اکسپدیشن به رهبری دانشگاه رود-آیلند این سنگ ها را از انتهای آتلانتیک آورده است و پس از آن یافته ها را دسترسی برای همه دانشمندان قرار داده است.

محققان سنگ ها را در یک محفظه هوادهی تخریب کردند. پس از آن، آنها قادر به تجزیه و تحلیل ترکیب گازها، جذب انتشار از یک طیف سنج حساس و به دست آوردن نسبت سه فرضیه در مورد منشاء زمین را انجام دادند و معلوم شد که ضریب تئوری «گوشته زمین» بالاتر از «فرضیه های فضانوردان» و «توسعه طولانی» با کمک شهاب سنگ های سقوط کرده است.

یادآوری می کنیم،که در حال حاضر دانشمندان سعی می‌کنند با ادامه‌ی مطالعات خود بر روی سیارات داخل و خارج از منظومه‌ی شمسی به شناخت بیشتری از فرآیند تشکیل زمین و همسایگان آن دست پیدا کنند.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала