تبادله زندانیان بین دولت و طالبان

© East News / Muhammed Muheisenزندان
زندان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
عنقریب هزاران محبوسین طالبان با موافقت امریکا از زندان های افغانستان آزاد میشوند.

اسپوتنیک به نقل از اطلس، منابع موثق طالبان گفته‌اند که هیئت مذاکره‌کننده این گروه و مقام‌های امریکائی به توافق در خصوص رهایی هزاران زندانی طالبان در محابس دولت افغانستان نزدیک شده‌اند.
یکی از این منابع به بی بی سی گفته است که این اقدام با هدف اعتمادسازی انجام می‌شود.

طالبان - اسپوتنیک افغانستان
شصت تن از زندان طالبان در هلمند آزاد شدند

همچنین، گفته شده است که در حال حاضر حدود ده هزار جنگجوی طالب در زندان‌های افغانستان به سر می‌برند.
یکی از تقاضاهای اصلی گروه طالبان برای آغاز مذاکرات صلح در سه مورد دیدار نمایندگان این گروه با مقام‌های امریکائی، موضوع رهایی طالبان زندانی بوده است.
یک مامور ارشد امور محبوسین طالبان هم به بی‌بی‌سی گفته است که حدود سه هزار نفر که حامی دولت افغانستان میباشند در نزد طالبان زندانی هستند.
این عضو ارشد گروه طالبان که خواست از او در گزارش نام گرفته نشود، افزود که گروه طالبان فهرست زندانیان خود را تهیه کرده و به مقام‌های امریکا سپرده است.
به گفته او موضوع تبادله زندانیان دو طرف جنگ افغانستان چند روز پیش در گفت‌وگوی شیرمحمد عباس استانکزی، مسئول دفتر سیاسی طالبان در قطر و زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا برای مذاکرات صلح افغانستان در اسلام‌آباد مطرح شده است.
ارگ ریاست جمهوری افغانستان درباره این خبر گفته است که اظهار نظر درباره این مسئله مربوط ارگان‌های عدلی و قضایی است.
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان هم احتمال چنین توافقی را رد یا تائید نکرد.
وحید مژده، که مسائل مربوط به صلح و جنگ در افغانستان را از نزدیک بررسی می‌کند، می‌گوید که ممکن است رهایی ملابرادر راه را برای رسیدن به توافقی برای تبادله زندانیان جنگ در افغانستان هموار کرده باشد.
گفت‌وگوهای رسمی بین مقام‌های امریکایی و نمایندگان طالبان وارد مرحله بی‌پیشینه‌ای شده است. در چند ماه اخیر، نماینده ویژه این کشور برای مذاکرات صلح در افغانستان تاکنون سه بار به کشورهای منطقه سفر کرده است. زلمی خلیلزاد در حال حاضر هم سرگرم یک سفر هیجده روزه در منطقه است. او به پاکستان، افغانستان، روسیه و ازبکستان سفر کرده است و قرار است که به بلجیم، قطر و امارات متحده عربی هم سفر کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала