افشای جزئیات تازه از روابط پنهانی حکمتیار با اسرائیل

© AFP 2023 / Noorullah Shirzadaافشای روابط پنهانی حکمتیار با اسرائیل
افشای روابط پنهانی حکمتیار با اسرائیل - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
گزارش‌ها می‌رسانند که سازمان اطلاعاتی اسرائیل یکی از حامیان اصلی مالی و تسلیحاتی حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان از دیرباز تاکنون بوده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، با توجه به خبر های متعدد از منابع انگلیسی‌زبان به نظر می رسد که اسرائیل با "گلبدین حکمتیار" از دوران جنگ شوروی در کشور روابط عمیق داشته و پس از سال‌های حضور در افغانستان نیز این رابطه از بین نرفته است.
پس از امضای توافقنامه صلح میان حکمتیار و دولت وحدت ملی نیز چنین به‌نظر می‌رسد که حمایت‌های اسرائیل از حکمتیار و جنگجویان حزبش در افغانستان با رویکرد شیعه‌ستیزی و دامن زدن به تفرقه‌افکنی مذهبی در این کشور ادامه دارد.
«چارلی ویلسون» عضو مشهور مجلس نمایندگان امریکا که عضویت در سه دور مجلس نمایندگان از حوزه‌های دوم، ششم و هیجدهم ایالت تگزاس را به‌عهده داشت از حامیان مهم اسرائیل برای پیشبرد اهداف صهیونیسم در جنگ‌های ضد شوروی محسوب می‌شد.
وی از جمله افرادی بوده است که نقش کلیدی در تحویل‌ صدها میلیون دالر پول و اسلحه سازمان اطلاعات خارجی اسرائیل (موساد) به حزب اسلامی حکمتیار داشته است.
«کریستوفر بولین» روزنامه‌نگار امریکایی در یادداشتی، از رابطه اسرائیل با حزب اسلامی پرده برمی‌دارد که این رابطه توسط چارلی ویلسون انجام می‌شده است.
بولین نوشته است: ویلسون شخصاً با گلبدین دیدار کرد و به توافق رسید که حزب اسلامی از اسرائیل اسلحه دریافت کند و با مأمورین «موساد» در «پاکستان» ارتباط داشته باشد تا افراد حزب او را آموزش بدهند.
او می‌افزاید: در راستای این توافق، حدود چهار هزار تن از جنگجویان حزب حکمتیار توسط کارشناسان اسرائیلی آموزش‌های نظامی دیدند که تعدادی از جنگجویان عرب نیز در جریان این آموزش‌ها در حزب اسلامی جابه‌جا شدند.
این خبرنگار امریکایی می‌نویسد: در حالی که مأموران اسرائیلی افراد حزب اسلامی را آموزش می‌دادند، تا سال 1984 گلبدین روابط نزدیکی با «اسامه بن‌لادن» برقرار کرده بود و همزمان از آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی‌ای) و سازمان اطلاعات نظامی پاکستان (آی‌اس‌آی) کمک دریافت می‌کرد.
همچنین «جورج کرایل» در کتاب «جنگ چارلی ویلسون؛ نیز از روابط اسرائیل با حزب اسلامی حکمتیار پرده برمی‌دارد و توضیح می‌دهد که این معامله مخفیانه چگونه با اجازه «ضیاءالحق» رئیس جمهور وقت پاکستان آغاز شد.
این‌طور به‌نظر می‌رسد که روابط پنهانی میان اسرائیل و گلبدین حکمتیار پس از حضور حکمتیار در کابل نیز حفظ شده است.
رهبر حزب اسلامی از زمان امضای پیمان صلح با دولت تاکنون مواضع زیادی با محتوای تفرقه و نفرت‌پراکنی نسبت به اقوام و مذاهب افغانستان داشته است.
چند ماه پیش «عبداللطیف پدرام» نماینده پارلمان و رهبر حزب کنگره ملی افغانستان طی یک گردهمایی در کابل، گلبدین حکمتیار را به دامن زدن به اختلافات قومی متهم کرد و گفت که حکمتیار برای خشنودی امریکا، اسرائیل و عربستان سعودی به نفاق قومی و مذهبی دامن می‌زند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала