طرح جدید جمعیت اسلامی برای پیش‌برد گفت‌وگوهای صلح

© Photo / FB / Salahuddin Rabbaniطرح جدید جمعیت اسلامی برای پیش‌برد گفت‌وگوهای صلح
طرح جدید جمعیت اسلامی برای پیش‌برد گفت‌وگوهای صلح - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
حزب جمعیت اسلامی، از تهیۀ طرح این حزب برای پیش‌برد گفت‌وگوهای صلح خبر می‌دهد.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از رسانه های کابل، حزب جمعیت اسلامی با اعلام این خبر می گوید: این طرح دربرگیرندۀ پنج جناح است؛ جبهۀ مقاومت، احزاب، حکومت، طالبان و جامعه مدنی.
اعضای حزب جمعیت می‌گویند که هرگاه این جناح‌ها دربارۀ گفت وگوهای صلح به توافق برسند، زمینه برای برقراری صلح در کشور فراهم خواهد شد.
حفیظ منصور، رییس کمیتۀ سیاسی جمعیت اسلامی در این باره گفت: «پنج جناح مذاکره کننده درنظر گرفته شده است؛ جناح حکوت، طالبان، جناح جبهه مقاومت، جناح احزاب و جناح نهادهای مدنی.»
رییس‌جمهور غنی، در نشست ژنیو طرح و هیئت گفت‌وگو کنندۀ حکومت با طالبان را اعلام کرد — طرحی که از سوی احزاب چون جمعیت، اسلامی و جنبش رد شده است — چون به گفتۀ آنان، اعضای هیئت دولتی توانایی پیش‌برد گفت‌وگوها را ندارند.
این احزاب، پس از رد هیئت حکومتی، اعلام کردند که یک هئیت هفت نفری مستقلانه و جدا از هیئت حکومتی را ایجاد کرده‌اند — طرحی که اکنون حزب اسلامی گلبدین حکمتیار می‌گوید طالبان در گفت‌وگو با این حزب، تأیید کرده‌اند که با این هیئت به میز گفت‌وگوها می‌نشینند.
همایون جریر، عضو حزب اسلامی گلبدین حکمتیار در این باره می‌گوید: «ما به این باور داریم که طالبان حاضر استند که با این هیئت به مذاکره بنشینند.»
همزمان با این اما جمعیت اسلامی می‌گوید که این حزب جدا از هیئت احزاب دیگر، هیئتی را به رهبری محمد یونس قانونی ایجاد کرده‌است.
حفیظ منصور می‌افزاید: «حکومت که در رأی قدرت است از امکانات و فرصت‌های بیشتری برخوردار است و آوردن یک اجماع برای حکومت کار بسیار آسانی است و ما با تجریه دریافتیم که به تنهایی و تکروی مشکلی حل نمی‌‎شود.
با این حال، حکومت گفته است که احزاب باید در چارچوب طرح صلح حکومت که در روند گفت وگوهای صلح با طالبان سهم گیرند.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала