کشف ده ها سیاره جدید توسط ستاره شناسان

© REUTERS / R. Hurt/Caltechکشف ده ها سیاره جدید توسط ستاره شناسان
کشف ده ها سیاره جدید توسط ستاره شناسان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
پژوهشگران در طی یک مطالعه جدید کشف نمودند که در در خارج از منظومه شمسی سیارات بیشتر از آنچه که انتظار می رفت شکل گرفته است.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از مجله Astrophysical Journal دانشمندان می گویند که ستاره های به اندازه نپتون می توانند در اطراف ستارگان جوانتر بیشتر از آنچه که قبلا تصور می شد، شکل گیری نمایند. این اطلاعات همچنین به دانشمندان به درک بهتر چگونگی پیدایش منظومه شمسی کمک خواهد کرد.
انها از کشف 32 سیاره تازه در خارج از منظومه شمسی خبر داده اند.
محققان می گویند این سیارات به اصطلاح "خارجی" ابعاد بسیار متنوعی دارند. جرم بعضی از آنها 5 برابر زمین است و جرم بعضی نیز به پنج تا ده برابر مشتری می رسد.
این سیارات با استفاده از ابزاری بسیار حساس در تلسکوپ رصدخانه جنوبی اروپایی واقع در لا سیلای شیلی کشف شدند. قطر آینه این تلسکوپ سه متر و 60 سانتیمتر است.
این اکتشاف مهیج توصیف می شود چون نشان می دهد که شمار سیارات کم جرم در کهکشان راه شیری می تواند زیاد باشد.
استفان اودری از دانشگاه ژنو در سوئیس توضیح داد: "با توجه به این نتایج درمی یابیم که حداقل 40 درصد ستارگان مشابه خورشید دارای سیاراتی کم جرم هستند. این واقعا مهم است چون بدین معنی است که سیارات کم جرم همه جا هستند."
او افزود: "نکته خیلی جالب اینکه مدل های علمی وجود آنها را پیشبینی می کند و ما آنها را پیدا می کنیم؛ و به علاوه این مدل ها سیارات حتی کم جرم تر مانند زمین را نیز پیشبینی می کنند."
با کشفیات تازه شمار سیارات شناخته شده در خارج از منظومه شمسی به بیش از 400 عدد می رسد.
این سیارات با استفاده از شماری از تکنیک های مختلف نجومی و تلسکوپ ها شناسایی شده اند. تازه ترین گروه سیارات با کمک طیف سنج هارپس در لا سیلا کشف شد.
این یک شیوه غیرمستقیم برای استنباط وجود سیاره است. هرچند سیاره به علت دور بودن از ما مستقیما قابل رؤیت نیست اما قوه جاذبه اش باعث تاب خوردن ستاره مرکزی به صورتی کاملا خفیف در فضا می شود و کار هارپس شناسایی همین تکان های بسیار خفیف است.
اکثر سیاراتی که تاکنون به این شیوه پیدا شده اند از نوع مشتری و بزرگتر هستند.
آژانس فضایی امریکا نیز اخیرا تلسکوپی به نام کپلر را در مدار زمین قرار داد که وظیفه آن جستجو برای یافتن سیاراتی با ابعاد مشابه زمین است.

 

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала