روزنامه امریکایی: افغانستان بدترین کشور برای زنان است

© REUTERS / Omar Sobhaniروزنامه امریکایی: افغانستان بدترین کشور برای زنان است
روزنامه امریکایی: افغانستان بدترین کشور برای زنان است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
روزنامهٔ امریکایی تایم نوشته است که در افغانستان زنان بخاطر حفظ جان شان مبارزه می‌کنند و به‌دلیل عدم کفایت حمایت دولت و کمک جامعهٔ جهانی، این زنان به همدیگر کمک می‌کنند.

به گزارش اسپوتنیک، این روزنامهٔ امریکایی تایم (Time) درمورد خدیجه، دختر ۲۳ سالهٔ افغان که مادر یک طفل سه ماهه است، و سال گذشته تلاش به خودکشی نموده بود، یک گزارش نشر کرده است.

این دختر اعتراف نموده است که برای "پایان بخشیدن به دردهایش" دست به خودکشی زده بود که پس از تلاش ناموفق در شفاخانه بستر شد.

تایم نوشته است که خدیجه مثل اکثریت زنان در افغانستان قربانی خشونت‌های خانوادگی است. خدیجه را شوهرش در طول چهار سال لت و کوب می‌کرده و او را "بدرنگ" و "نادان" می‌خوانده است.

صحرا مانی، سینماگر اهل افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
زندگی غم‌انگیز زنان افغانستان در فیلم نو صحرا مانی + ویدیو

خدیجه گفته است: "زنان هیچوقت حق انتخاب نداشته اند. اگر من حق انتخاب می‌داشتم، با او ازدواج نمی‌کردم. دستان همهٔ ما در این کشور بسته است".

پس از تلاش خودکشی خدیجه، شوهرش به اتهام خشونت علیه وی بازداشت شد. روزنامهٔ امریکایی خاطر نشان ساخته است که این یک مورد استثنایی است که شوهر خدیجه بازداشت شده، زیرا اکثریت چنین قضایا تا محکمه نمی‌رسند.

در هنگام حبس شوهرش، خدیجه بیشتر از پیش در عذاب بود، زیرا والدین شوهرش که کودک خدیجه نیز نزد آنها بود، به خدیجه شرط گذاشته بودند که تنها در صورت اینکه وی به پولیس بگوید که او درمورد خشونت و لت و کوب از جانب شوهرش دروغ گفته بود، می‌تواند کودکش را ببیند.

روزنامهٔ تایم خاطر نشان ساخته است که امریکا طولانی‌ترین جنگ را در افغانستان به پیش می‌برد، که یکی از اهداف این جنگ "مبارزه برای حقوق زنان" شمرده می‌شود. اما پس از گذشت ۱۷ سال و مصرف نزدیک به دو تریلیون دالر، بیش از ۶۰ درصد خاک افغانستان تحت کنترول طالبان می‌باشد.

افغانستان همچنان پایین‌ترین جایگاه فهرست کشورهای مناسب برای زندگی زنان را دارد.

با وجود تلاش‌های حکومت افغانستان و کمک‌کننده‌های بین‌المللی از سال ۲۰۰۱ بدینسو، برای توسعه تعلیم و تحصیل زنان، نزدیک به هفتاد درصد دختران به مکاتب نمی‌روند.

بر این اساس، ۸۷ درصد زنان در افغانستان بیسواد اند. علاوه بر این، ۷۰ الی ۸۰ درصد زنان با مشکل ازدواج اجباری در سنین زیر ۱۶ سال، مواجه می‌باشند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала