عوارض خواب نامناسب برای بدن

© Fotolia / Sergey Nivensعوارض خواب نامناسب برای بدن
عوارض خواب نامناسب برای بدن - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دانشمندان یک مکانیزم را شناسایی کرده اند برای توسعه بیماری‌های خاص در صورت اختلال ساعت بیولوژیکی کمک می‌کند. زمان اختلال خواب این ژن خاص، می‌تواند شخص را به خطر ابتلا سرطان کمک کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از MedicalXpress، دانشمندان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی امریکا، یک مکانیزم را دریافتند که بیماری‌های خاص وصعت العلاج را در صورت اختلال ساعت بدن و یا ساعت بیولوژیکی توسعه داده این ژن خاص می‌تواند شخص را به توسعه بیماری سرطان کمک کند.
ساعت بیولوژیکی یک چرخهٔ تقریباً 24 ساعته در فرایندهای زیست‌کیمیاوی، فیزیولوژیکی، یا رفتاری موجودات زنده، شامل گیاهان، جانوران، سمارق‌ها و سیانوباکتری‌ها است. اختلال در ساعت زیست‌شناختی انسان می‌تواند زمینه‌ساز بیماری‌های بسیاری شود.

خطر مرگبار خواب طولانی - اسپوتنیک افغانستان
خطر مرگبار خواب طولانی

تنوع دوره‌های فعالیت‌های زیستی در موجودات زنده برای فرایندهای بسیار ضروری انجام می‌گیرد. فرایندهایی که در جانوران شامل خوردن، خوابیدن، جفتگیری کردن، مهاجرت، خواب زمستانی و تقسیم یا باززایی سلول‌ها است و در گیاهان شامل جنبش‌های جوانه‌زنی، واکنش‌های فوتوسنتزی است.
در میان دوره‌های گوناگون مهم‌ترین دوره، دوره‌های شبانه‌روزی است که با نام ریتم شبانه‌روزی هم معروف است.
دانشمندان نشان داده اند که ژن HNF4A که کد کنندۀ پروتئین هم است به نام فاکتور هسته‌ای هپاتوسیتی 4 آلفا (NR2A1) و یک فاکتور رونویسی کلیدی برای تکوین جگر است و با ریتم شبانه‌روزی در اعضاهای مانند گُرده، جگر و روده ارتباط دارد.

NR2A1 عمل CLOCK و BMAL1 را بلوک می‌کند و درگیر در تنظیم ریتم روزانه است و همچنان خود آن نیز توسط ریتم‌های روزانه تنظیم می‌شود. و جهش (ژنتیک) در آن منجر ایجاد یک شکل نادر دیابت می‌شود و اختلال آن در تنظیم ژن منجر به سرطان می‌شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала