بازداشت دیپلمات سابق کانادایی در چین

© AP Photo / Aaron Favilaبازداشت دیپلمات سابق کانادایی در چین
بازداشت دیپلمات سابق کانادایی در چین - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
چین در پی بالا گرفتن تنش‌ها بر سر اقدام دولت کانادا در بازداشت یکی از مدیران ارشد شرکت «هوآوی»، یک دیپلمات سابق کانادایی را دستگیر کرده است.

به گزارش اسپوتنیک، مایکل کاوریگ دیپلمات پیشین کانادایی است که برای یک شرکت بین‌المللی در چین مشغول به کار بود از سوی پلیس چین دستگیر شده است. او مشاور ارشد بخش شمال شرقی آسیای گروه بین‌المللی بحران است. این سازمان بین‌المللی در جهت ایجاد و حفظ صلح جهانی با کشورهای مختلف جهان رایزنی می‌کند.
هرچند هنوز به صورت رسمی ارتباطی بین دستگیری مدیر شرکت هوآوی و بازداشت این دیپلمات پیشین کانادایی اعلام نشده اما این دستگیری تنها چند روز پس از بازداشت سابرینا منگ وانگژو در ونکوور کانادا، گمانه‌ها در خصوص نیت چین برای انتقام از کانادا را افزایش داده است.
مقامات چینی تاکنون هرگونه پرسش در خصوص جزئيات و چگونگی دستگیری این دیپلمات کانادایی را بی‌پاسخ گذاشته‌اند اما جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا خبر دستگیری شهروند کشورش را در چین تأیید کرده است.
پیشتر منابع خبری اعلام کردند کانادا بنا به درخواست مقام‌های امریکایی یکی از مدیران ارشد شرکت فناوری ««هوآوِی» که متهم به نقض تحریم‌ها علیه ایران است را دستگیر کرده و قصد دارد وی را به امریکا مسترد کند.
این اقدام با واکنش تند چین مواجه شد. سخنگوی سفارت چین در کانادا گفت: چین، به شدت با اینگونه اقدامات که به حقوق انسانی قربانی لطمات جدی وارد می‌کند مخالف است و مراتب اعتراض خود را اعلام می‌کند.
سخنگوی سفارت چین در کانادا همچنین خاطرنشان کرد از طرف امریکا و کانادا خواسته «فوراً» این شهروند چین را آزاد کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала